De voorbereiding richting weg- en volgend crossseizoen is al even aan de gang. Momenteel zijn onze mannen op stage in Denia. Gianni Meersman is na een kleine week op Spaanse bodem een tevreden ploegleider.
"Een aantal renners vertrok wat eerder richting het zuiden. Een paar anderen blijven wat langer. Maar deze week is een echte teamstage", vertelt Gianni. "En dat werpt zijn vruchten af. Zo'n teamstage is immers belangrijk voor de sfeer in de ploeg. En ik kan niet anders dan tevreden zijn."
Een groot verschil met een jaar geleden, toen door de eerste uitbarsting van Covid-19 niets mogelijk was. Geen stage, maar tot diep in de zomer ook geen wedstrijden. "Vandaag is de situatie toch al een beetje genormaliseerd. We kunnen op stage en we werken de komende maanden toch zo'n twintigtal koersdagen af. Voorlopig is alleen de Flèche du Sud weggevallen, maar met onder meer de Baloise Belgium Tour en de Ronde van Wallonië rijden we toch twee mooie rittenkoersen."
En die rittenkoersen zijn, net als de stage, belangrijk. "Dat merk ik hier elke dag weer. Na de training tennissen de mannen nog een uurtje. Of ze gaan al eens samen in de zee. Kleine dingen, maar er wordt op die manier wel een ploeg gekneed. Veel beter dan altijd weer in je eigen cocon zitten, wat toch een typisch veldrit-aangelegenheid is. Maar hier op stage en in rittenkoersen, leef je samen. 's Avonds zit je ook samen aan tafel. Als er al een probleempje is in koers, moet je dat wel uitpraten. Een groot verschil met de cross, waar iedereen zich na de wedstrijd terugtrekt in zijn eigen camper. Net daarom is het zomerprogramma zo belangrijk in functie van een goede winter."
Gianni doelt op het akkefietje dat er vorig seizoen was tussen de kopmannen. "Je mag dat niet meenemen. We hadden dit eerder al uitgepraat en hier worden de banden extra aangesterkt. Zo mag je hier in Spanje maximum met zes aan tafel. We hebben dat opgelost door de renners te verdelen over twee tafels met een rotatiesysteem. Dan zie je snel dat iedereen weer naar elkaar toegroeit. En daar kan ik alleen maar blij om zijn."
Ook over de fysieke paraatheid is Gianni Meersman - in Denia een paar dagen bijgestaan door Mario De Clercq - enthousiast. "Stilaan bouwen we wat meer intensiteit in. Gisteren deden we een tien minuten-test op de Coll de Rates. Vandaag lassen we een sprinttraining in. We draaien ook al een keer rond met de hele ploeg. Dat is nodig, als je straks in competitie komt."
Dinsdag vliegt een deel van de renners weer naar België, een aantal blijft nog een paar dagen in Spanje trainen. Op zaterdag 15 mei begint ons wegseizoen met de profkoers in Rotselaar, waar in principe iedereen start. Vier dagen later staat Ruddervoorde op de agenda.
"Maar de eerste test is de Baloise Belgium Tour", besluit Gianni. "We leggen onze renners geen druk op. De winter is en blijft ons hoofddoel. Maar ik merk dat ze zichzelf wel gezonde druk opleggen. Zij zien ook hoe goed een aantal andere crossers het op de weg doet. Dat motiveert wel. Ik vermoed dat onze kopmannen ook wel eens voor een uitschieter willen zorgen. Of toch minstens mee de finale kleuren. Waarom niet? Ze hebben er in elk geval de capaciteiten voor..."
"Een aantal renners vertrok wat eerder richting het zuiden. Een paar anderen blijven wat langer. Maar deze week is een echte teamstage", vertelt Gianni. "En dat werpt zijn vruchten af. Zo'n teamstage is immers belangrijk voor de sfeer in de ploeg. En ik kan niet anders dan tevreden zijn."
Een groot verschil met een jaar geleden, toen door de eerste uitbarsting van Covid-19 niets mogelijk was. Geen stage, maar tot diep in de zomer ook geen wedstrijden. "Vandaag is de situatie toch al een beetje genormaliseerd. We kunnen op stage en we werken de komende maanden toch zo'n twintigtal koersdagen af. Voorlopig is alleen de Flèche du Sud weggevallen, maar met onder meer de Baloise Belgium Tour en de Ronde van Wallonië rijden we toch twee mooie rittenkoersen."
En die rittenkoersen zijn, net als de stage, belangrijk. "Dat merk ik hier elke dag weer. Na de training tennissen de mannen nog een uurtje. Of ze gaan al eens samen in de zee. Kleine dingen, maar er wordt op die manier wel een ploeg gekneed. Veel beter dan altijd weer in je eigen cocon zitten, wat toch een typisch veldrit-aangelegenheid is. Maar hier op stage en in rittenkoersen, leef je samen. 's Avonds zit je ook samen aan tafel. Als er al een probleempje is in koers, moet je dat wel uitpraten. Een groot verschil met de cross, waar iedereen zich na de wedstrijd terugtrekt in zijn eigen camper. Net daarom is het zomerprogramma zo belangrijk in functie van een goede winter."
Gianni doelt op het akkefietje dat er vorig seizoen was tussen de kopmannen. "Je mag dat niet meenemen. We hadden dit eerder al uitgepraat en hier worden de banden extra aangesterkt. Zo mag je hier in Spanje maximum met zes aan tafel. We hebben dat opgelost door de renners te verdelen over twee tafels met een rotatiesysteem. Dan zie je snel dat iedereen weer naar elkaar toegroeit. En daar kan ik alleen maar blij om zijn."
Ook over de fysieke paraatheid is Gianni Meersman - in Denia een paar dagen bijgestaan door Mario De Clercq - enthousiast. "Stilaan bouwen we wat meer intensiteit in. Gisteren deden we een tien minuten-test op de Coll de Rates. Vandaag lassen we een sprinttraining in. We draaien ook al een keer rond met de hele ploeg. Dat is nodig, als je straks in competitie komt."
Dinsdag vliegt een deel van de renners weer naar België, een aantal blijft nog een paar dagen in Spanje trainen. Op zaterdag 15 mei begint ons wegseizoen met de profkoers in Rotselaar, waar in principe iedereen start. Vier dagen later staat Ruddervoorde op de agenda.
"Maar de eerste test is de Baloise Belgium Tour", besluit Gianni. "We leggen onze renners geen druk op. De winter is en blijft ons hoofddoel. Maar ik merk dat ze zichzelf wel gezonde druk opleggen. Zij zien ook hoe goed een aantal andere crossers het op de weg doet. Dat motiveert wel. Ik vermoed dat onze kopmannen ook wel eens voor een uitschieter willen zorgen. Of toch minstens mee de finale kleuren. Waarom niet? Ze hebben er in elk geval de capaciteiten voor..."