2020 start in stijl in Baal

We konden onze goede voornemens voor 2020 meteen waarmaken in Baal. De uitschieters? Een tweede plek voor Eli, de eindzege in de DVV Verzekeringen Trofee die opdoemt, en ploegenspel uit het boekje.

Baal is traditioneel de plek waar het hele veldritcircus elkaar met de beste wensen begroet, maar net zozeer het moment om even te wennen aan de nieuwe truitjes in het peloton. Wat dat betreft, viel dat dit jaar goed mee voor ons. Ook in 2020 fietsen we in Doltcini-outfits met dezelfde ‘look & feel’, al namen we afscheid van sponsors Elmos, Blanco, Ruwelka en Outré. Zo zorgden we ervoor dat onze shirts dit jaar iets minder druk ogen.

Wat renners betreft namen we afscheid van Jens Adams en beloften Arno Debeir en Maxim Dewulf, die vervangen worden door een piepjong drietal: Witse Meeussen, Pim Ronhaar en Luke Verburg groeiden door van ons opleidingsteam Callant - Pauwels Sauzen. Pim was één van onze renners die 2020 op gang mocht schieten met de beloftecross in Baal, waar Ryan Kamp (terug nadat hij in Zolder een knie tegen een metalen paaltje ramde), Anton Ferdinande en Jelle Camps (terug na ziekte) net naast podium pakten met plekken 4 tot en met 6.

Dat podium viel dus wel bij de elite uit de bus. Eli Iserbyt haakte een tijd bij wereldkampioen Mathieu van der Poel aan, maar moest daar na enkele ronden overboord. In de strijd voor plek 2 kon hij wel zijn Britse uitdager Tom Pidcock afhouden, nadat Eli eerder in de cross samen met Michael Vanthourenhout prima teamwork had geleverd. Michael beleefde daarna nog enkele moeilijke rondes en finishte uiteindelijk als vijfde. Thuisrenners Laurens (7) en Diether Sweeck (11) finishten nog wat verder, Yannick Peeters (17) reed tweemaal lek.

In de DVV Verzekeringen Trofee staat Eli een flinke stap dichter richting mogelijke eindwinst: eerste achtervolger Van der Poel volgt nog altijd op ruim vier minuten. “Daar ben ik blij om. Als er de volgende wedstrijd niets gebeurt, en als Mathieu past voor Lille, dan is dit binnen, denk ik”, gaf Eli mee. “Het gevoel van oktober is terug. Vandaag was het verschil met Mathieu iets groter dan in Diegem, voelde ik, maar de curve gaat weer bergop. En dat is niet alleen goed voor dit tijdsklassement maar ook in functie van alles wat komt.”

Bij de vrouwen tot slot reed Laura Verdonschot naar de tiende plek na een duel met wereldkampioene Sanne Cant. Maud Kaptheijns had niet de benen van Diegem en finishte als 24ste, de altijd dappere Jolien Verschueren kon helaas niet de hele wedstrijd uitrijden.

Uitslagen DVV Trofee Baal

Mannen-elite:
1. Mathieu van der Poel (Ned)
2. Eli Iserbyt op 23”
5. Michael Vanthourenhout 50”
7. Laurens Sweeck 2’13”
11. Diether Sweeck 2’55”
17. Yannick Peeters 4’43”

Vrouwen:
1. Ceylin Alvarado (Ned)
10. Laura Verdonschot op 2’52”
24. Maud Kaptheijns (Ned) 6’27”