Beloften Tábor: Anton baalt na val in sprint, Ryan tweede

Pech voor Anton Ferdinande in Tábor. Onze belofte verkeerde in een begenadigde dag en deed een gooi naar een eerste grote zege, maar in de aanzet van de sprint tegen Mees Hendrickx kwam hij ten val. Hendrickx won, Ryan werd nog tweede, Anton ontgoocheld vierde.

Voor de beloften stond voor het eerst dit seizoen een Wereldbeker op de agenda. Meteen een primeur voor Ryan Kamp, die voor het eerst in zijn Europese trui mocht opdraven, ook al is hij al meer dan jaar regerend Europees kampioen.

De wedstrijd kende een gevarieerd verloop, met veel wisselende posities. Daarin één constante: Anton Ferdinande, die zich steevast voorin bevond en geen aanval leek te missen. Ook Witse en Ryan waren alert, al verloor Ryan af en toe een beetje terrein in de balkenzone.

In de tweede koershelft kende Witse materiaalpech, waardoor hij voeling met de kop van de wedstrijd verloor. Anton en Ryan bleven wel goed mee voorin draaien. En in de finale dropte Anton nog een laatste bommetje, alleen Mees Hendrickx slaagde er nog in aan te pikken. Een sprint met twee dus, maar daarin liep het fout voor Anton: hij ging onderuit in de laatste bocht.

Zo kreeg Hendrickx de zege in de schoot geworpen, voor Ryan en een immens ontgoochelde Anton. "Ik voelde me de sterkste man in koers, vandaag. Helaas schoof ik weg in de laatste bocht. Uiteraard ben ik bijzonder ontgoocheld. Dit was een kans om leider te worden in de Wereldbeker."

Ook Ryan voelde mee met zijn Belgische ploegmaat. "Ik zat wat in dubio toen hij aanviel. Vandaag werd in landenteams gereden en waren we concurrenten, maar in 99 procent van de wedstrijden zijn we wel ploegmaats. Dus wilde ik niet vol achter hem rijden. Anton is een prima kerel en al het hele seizoen goed op dreef, op een klein dipje na onze VS-trip na. Hij verdient echt een mooie zege. Jammer da hij hier pech kent in de sprint. Ik had hem de zege zo gegund."

Uitslag U23 Tábor (46 dlnrs):
1. Mees Hendrickx
2. Ryan Kamp op 2"
3. Cameron Mason op 3"
4. Anton Ferdinande op 8"
9. Witse Meeussen op 33"

Foto's: © Photopress.be