Daan Soete verovert brons op BK MTB

Het Belgisch kampioenschap mountainbike in Houffalize leverde ons geen windeieren op: kort na zijn hoogtestage in Livigno veroverde Daan er brons.

Ook vorig jaar werd Daan Soete derde op het BK, toen in Westouter. Veel groter kon het verschil - tenzij de concurrentie dan - dit jaar echter niet zijn: de snelle omloop van Westouter werd vervangen door steile beklimmingen en spectaculaire afdalingen in Houffalize, het mekka van de Belgische mountainbikesport. Dat Daan de voorbije weken een paar kilootjes kwijtspeelde, speelde op dat extreme parcours alleen maar in zijn voordeel.

"Vorig jaar was iets meer mijn parcours, deze keer was het echte MTB. Maar het BK mountainbiken is altijd een doel, ook nu heb ik er echt mijn zinnen op gezet. Een uur kon ik de kopgroep volgen, maar dan reed Jens Schuermans weg en moest ik mijn eigen tempo pakken. Gezien het niveau van Jens, en het feit dat dit mijn eerste MTB-wedstrijd van het seizoen is, is dat normaal. Ik mag tevreden zijn, al was ik dat meteen na mijn wedstrijd niet. Ik had langer willen meegaan."

In de aanloop naar het BK trainde Daan op hoogte in Livigno, en dat doet hij de komende weken opnieuw. "Op verplaatsing zijn en enkel eten, trainen, rusten: daar zit ik niets mee in. Ook Yannick en Michael zullen er zijn. Ik wissel er wegtrainingen af met mountainbiken, dat maakt het leuk. Voor dat klimmen op het BK wou ik wat magerder worden. Ik ben er echt mee bezig geweest en het is gelukt, en ook voor de cross zal dat niet slecht zijn, vermoed ik."

Jelle Camps werd zesde belofte op het BK, Yannick Peeters verdween uit de wedstrijd. Laura Verdonschot op haar beurt zette haar volgende stap richting veldritseizoen in de vierdaagse BeNe Ladies Tour. Ondanks twee valpartijen beëindigde ze haar rittenkoers als 69ste.

(foto's Photopress.be)