Denise vijfde in Tábor, Fem achtste en derde belofte

Lucinda Brand was de beste in de zesde manche van de Wereldbeker. De wereldkampioene maakte in Tábor het verschil in de slotronde. Ook Denise Betsema maakte deel uit van de kopgroep, maar kam in volle finale net dat tikkeltje te kort voor het podium. Fem werd achtste en mocht na afloop op het beloftenpodium.

Ook de vrouwencross in Tábor bleef lange tijd gesloten. Tot een kopgroep van zeven zich afzonderde. Daarbij alle favorieten, waaronder Lucinda Brand, Blanka Kata Vas, Puck Pieterse, Shirin van Anrooij, Annemarie Worst, Ceylin del Carmen Alvarado en - uiteraard - Denise Betsema.

Het vervolg van de wedstrijd werd gekenmerkt door veel positiewisselingen en een aanvallende Puck Pieterse - zij moest als enige niet van de fiets bij de balkenpassage bergop. Maar uiteindelijk trokken we toch met een voltallige kopgroep de slotronde in.

Daarin probeerde Denise nog een aanval op te zetten, maar zij kreeg geen vrijgeleide. Toen halverwege de ronde Lucinda Brand verdapperde, had niemand nog een antwoord in huis. De wereldkampioene hield haar inspannin netjes vol, pakte de overwinning en wordt steviger leider in de Wereldbeker.

Denise finishte uiteindelijk als vijfde op minder dan tien seconden. Onze youngster Fem van Empel reed de hele wedstrijd in achtste positie en dat was ook de plek die ze aan de finish claimde. Daarmee werd ze derde belofte en mocht ze - in haar regenboogtrui - mee op het podium met Pieterse en Van Anrooij.

Uitslag WB Tábor Elite Vrouwen (49 dlnrs):
1. Lucinda Brand
2. Puck Pieterse op 3"
3. Annemarie Worst
5. Denise Betsema op 9"
8. Fem van Empel op 52"

Klassement Wereldbeker na 6 manches:
1. Lucinda Brand - 187 punten
2. Denise Betsema - 167
3. Puck Pieterse - 142
8. Fem van Empel - 91
39. Leonie Bentveld - 4 (U19)