Denise zet 2022 in met derde plaats op de Balenberg

Eens te meer winst voor Lucinda Brand. De wereldkampioen won in Baal de GP Sven Nys na een duel met Ceylin del Carmen Alvarado. Denise Betsema werd derde, Fem van Empel vijfde. Leonie Bentveld won de juniorenwedstrijd.

Brand en Alvarado waren in  Baal net dat tikkeltje te sterk voor Denise. In de openingsfase schoof onze kopvrouw - en leidster in de X20 Trofee - nog goed mee met het duo, maar dan moest ze toch een gaatje laten en dat kreeg ze niet meer dicht.

Haar derde plaats verdedigde ze daarna wel met bravoure. "Toch ben ik niet helemaal tevreden", vertelde Denise in een eerste reactie. "Het is balen dat ik tijd verlies. Anderzijds, ik heb ook niet het gevoel dat ik het ergens heb laten liggen. Zij daalden toch net iets sneller."

Ondanks het tijdverlies blijft ze leider in de X20 Trofee. "Dat is gelukkig het positieve na vandaag. Nu weer vooruitkijken en hopen dat ik dat de volgende keer weer kan goedmaken, want eindwinst in dit klassement blijft toch een doel voor dit seizoen. Maar vandaag waren er twee sterker."

Fem startte sterk, maar kon op het zware parcours in Baal niet lang gelijke tred houden met Brand, Alvarado en Denise. Ze reed een poos in positie vier en werd in de tweede helft van de wedstrijd alleen nog gepasseerd door Annemarie Worst. Fem eindigde uiteindelijk vijfde.

Nieuwe zege voor Leonie
In Baal werd ook een juniorenwedstrijd verreden bij de vrouwen. Daarin stond geen maat op Leonie. Zij haalde het met meer dan 40 seconden voorsprong op de Amerikaanse Katherine Sarkisov. Katerina Hadlikova (Tsjechië) gaf bijna een minuut toe op ons talent.

Uitslag Elite & beloften vrouwen (52 dlrs):
1. Lucinda Brand
2. Ceylin del Carmen Alvarado op 4"
3. Denise Betsema op 37"
5. Fem van Empel op 1'32"

Uitslag junioren vrouwen (31 dlrs):
1. Leonie Bentveld
2. Katherine Sarkisov op 40"
3. Katerina Hadlikova op 58"
DNF: Fleur Moors

Foto's: ©Photopress.be