Denise zorgt voor onze 9de podiumplaats in de VS

Drie podiumplaatsen voor Eli, drie voor Michael. Dan kon Denise Betsema niet achterblijven, vond ze. En jawel, ook zij zorgde voor haar derde podiumstek. In Iowa werd onze Texelse trots knap tweede. Pas in de slotronde moest ze de duimen leggen voor icoon Marianne Vos.

Terwijl Vos een superstart kende, moest Denise in de beginfase achtervolgen. Met name op de eerste beklimming van de Mount Krumpit moest ze letterlijk aanschuiven. Maar ze knokte zich snel terug in de wedstrijd en sloot in de derde ronde al aan bij Vos, die solo aan de leiding reed. Even later kwam ook Blanka Kata Vas vooraan aansluiten.

Het leek erop dat dit trio zou strijden voor de zege, maar in de na driekwart wedstrijd maakte de Hongaarse Vas plots een slipper, zodat alleen Vos en Denise vooraan overbleven. Wat volgde was een beklijvend duel, dat Vos uiteidelijk toch in haar voordeel beslechtte met een explosieve versnelling op de laatste helling.

"Ik wist dat Marianne daar het verschil zou proberen maken en dat pakte ze tactisch prima aan", reageerde Denise achteraf. "Ik kan alleen maar leren van haar”, loofde ze Vos, die de nieuwe leidster in de Wereldbeker is.

Ook Fem reed opnieuw een verdienstelijke wedstrijd, die ze net als in Fayetteville als 13de afsloot. Maandag vliegt ons volledige gezelschap opnieuw huiswaarts, voor onze dames zijn Ruddervoorde en Zonhoven de eerstvolgende afspraken in eigen land.

Uitslag Iowa City
1. Marianne Vos
2. Denise Betsema op 10"
3. Blanka Kata Vas op 36"