Eindwinst voor Eli in Superprestige na 2de plaats in Gavere

Lars van der Haar won de slotmanche van de Superprestige in Gavere. Eli Iserbyt werd tweede en verzekerde zich daarmee van zijn eerste eindzege in de Superprestige. Eerder schreef hij ook al de Wereldbeker op zijn naam. Michael Vanthourenhout werd in Gavere vierde.

Eli begon in Gavere met vier punten voorsprong op Toon Aerts. Belangrijker dan de dagzege was uiteraard die voorsprong vasthouden en zo het eindklassement op zak steken. Dat lukte prima, tot onze kopman in de tweede ronde plots een schuiver maakte - hij bleef hangen in een spandoek - en ten val kwam.

Maar Eli zette de situatie snel en goed recht, kwam terug aansluiten en zette meteen de achtervolging op de net ontsnapte Lars van der Haar in. Met succes. Maar een tweede vesnelling van de Nederlander was er teveel aan. Wat volgde was een lange solo van de Europese kampioen, die verdiende de dagzege pakte.

Achter hem kreeg Eli het gezelschap van ploegmaat Michael én concurrent Toon Aerts. Dat overtal speelde ons duo goed uit, waarna Eli in de slotfase Aerts relatief makkelijk afhield, tweede werd én zo de eindzege in de Superprestige wat extra glans gaf.

"Na mijn valpartij in het begin van de wedstrijd was het niet gemakkelijk", deed Eli zijn verhaal. "Ik bleef ergens haken en was toch redelijk van slag na die tuimelperte. Ik ging nadien een klein beetje over mijn toeren omdat ik meteen weer de aansluiting zocht. Er was niet echt paniek, maar ik moest toch rekenen voor het eindklassement. Het was vechten om het uur rond te maken."

Met vier in de top tien
"Maar uiteindelijk ben ik bijzonder blij met deze tweede trofee van het seizoen. Zeker omdat het de Superprestige betreft, het oudste regelmatigheidscriterium dat er bestaat. De voorbije jaren was het telkens net niet. Super dat het nu wel gelukt is."

Michael werd na een uitstekende wedstrijd vierde. Onze youngsters Ryan en Toon, die mee de openingsfase kleurde,  9de en 10de. Lorenzo, Lukas en Pieter eindigden respectievelijk als 21ste, 25ste en 30ste.

Foto's: © Photopress.be