Eli, 2de in Tábor, verstevigt leidersplaats Wereldbeker

Eli Iserbyt reed een beresterke wedstrijd in Tábor, maar beet zich in de slotronde de tanden stuk op Lars van der Haar. Toch doet Eli opnieuw een prima zaak in de Wereldbeker. Hij leidt nu met 51 punten voorsprong op de Europese kampioen.

Het werd een gesloten wedstrijd, daar in Tsjechië. Op het droge en snelle parcours duurde het een poos voor de eerste scheuren in het peloton zichtbaar werden. Tot een achttal zich afzonderde, waaronder onze drie speerpunten Eli, Michael en Laurens.

De acht bleven samen en zowel Eli als Michael gaven een prima indruk. Tot Lars van der Haar het initiatief nam en de concurrentie onder druk zette. Laurens moest, samen met Bastaens en Van Kessel, als eerste de rol lossen, even later werden ook Michael en Toon Aerts overboord gekieperd.

Van der Haar wist echter niet van ophouden. Eli beet zich knap vast in het wiel, maar moest in de laatste halve ronde toch het onderspit delven. Winst voor de Europese kampioen, voor Eli en Quinten Hermans. Michael werd vijfde, Laurens zesde.

"Die tweede plaats was het hoogst haalbare", was Eli eerlijk. "Lars bleef maar rijden. En bij mij was het beste er wel af in de finale. Maar ik ga niet klagen. Ik doe opnieuw een goede zaak in de Wereldbeker. Op naar Koksijde, volgende week zondag. Ik kijk er al naar uit."

Leuk feitje, voor Eli was het zijn derde opeenvolgende tweede plaats in Tábor. Respectievelijk Mathieu van der Poel (2019), Michael (2020) en nu Van der Haar waren telkens net iets beter. Eerder werd hij er ook al eens tweede op het WK beloften, toen na Simon Andreassen.

Uitslag WB Tábor Mannen Elite (37 dlnrs):
1. Lars van der Haar
2. Eli Iserbyt op 11"
3. Quinten Hermans op 15"
5. Michael Vanthourenhout op 41"
6. Laurens Sweeck op 1'02"
17. Toon Vandebosch op 2'15"

Stand Wereldbeker na 6 van de 16 manches:
1. Eli Iserbyt - 205 punten
2. Lars van der Haar - 154
3. Quinten Hermans - 153
5. Michael Vanthourenhout  - 151
9. Toon Vandebosch - 83
10. Ryan Kamp - 80 (U23)
12. Laurens Sweeck - 64
18. Anton Ferdinande - 36 (U23)
39. Witse Meeussen - 7 (U23)

Onze beloften reden vandaag een aparte cross en konden dus geen punten verdienen in dit klassement.

Foto's: ©Photopress