Eli en Denise knokken naar derde plek én leidersplaats in Kortrijk

Bijzonder veel vechtlust: dat toonden onze renners en rensters tijdens de manche van de X2O Trofee in Kortrijk. Het leverde ons in de elitereeksen derde plaatsen op voor Eli Iserbyt en Denise Betsema, plús de leidersplaatsen in het algemene klassement.

Als er een Prijs van de Strijdlust was geweest in Kortrijk, dan was die ongetwijfeld naar Denise Betsema gegaan: onze Nederlandse reed het merendeel van de wedstrijd aan de leiding van een kopgroep van twee of drie rensters, maar bekocht die inspanningen in de slotronde, waarin ze met een derde plek tevreden moest zijn. Toch behaalde Denise een belangrijke doelstelling: ze nam de leidersplaats in de X2O Trofee over van afwezige ploeggenote Fem van Empel, en leidt nu met een riante voorsprong.

Bij de mannen toonde Eli Iserbyt bijzonder veel grinta in een wedstrijd in eigen streek. Eli leek aanvankelijk een strijd met ploegmaat Michael Vanthourenhout te gaan voeren voor de derde plek, maar vocht zich nadien toch nog moedig terug een weg naar voren. Uiteindelijk moest Eli toch met plaats 3 tevreden zijn, plus de leidersplaats in de X2O Trofee én de wetenschap dat het ondanks zijn aanslepende blessure de goeie kant opgaat. Europees kampioen Michael Vanthourenhout werd ondanks een mindere dag nog vierde.

Ook in jeugdreeksen deden we het prima: Fleur Moors domineerde de juniorescross, die ze met anderhalve minuut voorsprong won. Witse Meeussen stak bij de mannen onder de 23 jaar in een langgerekte sprint van vier koplopers de hand uit naar de zege, maar moest uiteindelijk met de tweede plek tevreden zijn.

Uitslagen X2O Trofee Kortrijk:

Mannen:
1. Tom Pidcock (GBr)