Eli Iserbyt verbaast met twee op twee in Wereldbeker

Met open monden werd gisteren naar een nieuwe triomf van Eli Iserbyt gekeken. Nadat hij een week eerder al de wereldbekermanche in Iowa City op zijn naam had geschreven, was onze youngster ook in Waterloo de beste. Hij verstevigt uiteraard zijn leidersplaats in het klassement. "Hier was ik niet op voorbereid." Michael Vanthourenhout zorgde voor een nog meer roodzwart gekleurd podium.

Wat een stap voorwaarts heeft Eli Iserbyt gezet! Onze voormalige beloftenwereldkampioen kreeg dit seizoen van de ploegleiding rustig de tijd om verder te groeien in de schaduw van kopmannen Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout. Die 'vrijheid' geeft onze kleine West-Vlaming blijkbaar vleugels.
Al van bij de start nam hij het initiatief. Hij gebruikte zijn technische vaardigheden om meteen naar de kop van de koers te sprinten. En na enkele honderden meters was duidelijk dat Eli er - net als in Iowa City - samen met Toon Aerts met kop en schouders bovenuit stak.

Haasje-over
De twee maakten er een beklijvende eerste koershelft van. Op het glibberige modderparcours maakten beide tenoren foutjes, zodat er meermaals haasje-over werd gespeeld. Maar toen de Belgische kampioen dat ene foutje teveel maakte, sloeg Eli een onoverbrugbare kloof.
"Toen ik een eerste keer viel en op achterstand werd gezet, vreesde ik dat het beste er vanaf was. Maar in de materiaalpost werd me toegeroepen dat Toon à bloc zat. Ik koos ervoor om een eigen tempo te zoeken en zo kon ik de kloof beetje bij beetje weer kleiner maken. Toen ik opnieuw kwam aansluiten, wist ik dat ik erop en erover moest. Daar ben ik in geslaagd."

Technisch niet perfect
"Maar ik wist ook dat ik in het laatste wedstrijdkwart niet over mijn toeren mocht gaan. Toon bewees in het verleden al dat hij een uur diep kan gaan. Tot de voorsprong snel opliep tot boven de twintig seconden. Toen geloofde ik echt dat ik op weg was naar mijn tweede zege in de Wereldbeker. De foutenlast beperken en mijn eigen tempo aanhouden, bleek voldoende."
Eli had het over een moeilijke wedstrijd. "Ik was technisch nog niet perfect. Het was ook moeilijk om de sporen te volgen. Ik had soms het gevoel dat ik aan het tsjoolen was. Maar blijkbaar ben ik nog een goede tsjoolder", klonkt het met een West-Vlaamse knipoog. "Toegegeven, ik heb mezelf verrast. Dat ik met de leiderstrui in de Wereldbeker terug naar huis zou vliegen, daar was ik echt niet op voorbereid."

Sterke Michael
Een eind achter het duo Iserbyt-Aerts streden Daan Soete en Michael Vanthourenhout voor de derde podiumplaats. Daan zakte in de tweede koershelft weg, maar Michael hield knap stand. Dat resulteerde in een mooi duel met gouwgenoot Gianni Vermeersch. In de slotronde kon Michael het laken naar zich toetrekken.

"Met dank aan een foutje van Gianni in de slotronde", gaf Michael toe. "Alhoewel ik toch voelde dat ik iets rapper kon, telkens hij op kop kwam. Maar het was toch kwestie van vooral geen fouten te maken."
"Nu, Eli en Toon staken er hier bovenuit, maar ik heb toch ook getoond dat de conditie zeer oké is. Ik heb hier hard voor gewerkt. Dan was het niet plezant om in Iowa pas zevende te worden. Maar deze podiumplaats geeft me dan wel weer vertrouwen voor de komende weken."

Uitslag
1. Eli Iserbyt
2. Toon Aerts op 1'08"
3. Michael Vanthourenhout op 1'23"