Fem maakt dromen waar op Koppenberg

Het sprookje voor Fem van Empel is nog niet ten einde, integendeel. Op de steile flanken van de Koppenberg in Oudenaarde won onze Nederlandse sensatie de cross waarvan ze al jaren droomde. Ook Denise Betsema (2e), Eli Iserbyt (2e) en Michael Vanthourenhout (3e) kleurden de koers.

Toen ze als juniore bij onze ploeg aansloot, droomde Fem van Empel er luidop van: ooit de Koppenbergcross winnen. Bij haar derde poging al was het raak. En hoe: Fem domineerde en reed van halfweg ronde 1 tot ronde laatst alleen op kop. Op de streep bovenop de Bult van Melden had een glunderende Fem bijna een minuut voorsprong op ploeggenote Denise Betsema, die het feest voor ons compleet maakte met een tweede plek.

Fem van Empel: “Deze kasseitrofee zal een bijzondere plek in huis gaan krijgen. Het was niet de bedoeling zo vroeg weg te rijden. Het was nog heel lang alleen. Maar ik merkte al vrij snel dat mijn benen wel goed waren. Dan moet je het echter alsnog volhouden tot het einde. Maar het lukte! Meteen ook een goeie training voor het EK van aankomende zaterdag. Ik wilde nog een intensieve training doen. Ik denk dat dat mooi is gelukt.”

Van een nieuwe dubbel zaten we niet ver: Michael Vanthourenhout stak ondanks een moeilijk wedstrijdbegin zijn hand in de slotronde prominent uit naar de zege. Tijdens een razend spannende slotbeklimming van de Koppenberg werd hij echter toch nog geremonteerd door de latere winnaar Lars van der Haar en door ploegmaat Eli Iserbyt, die een aanvalslustige koers op de tweede plek afsloot. In de beloftewedstrijd was Lukas Vanderlinden (vijfde) onze beste finisher.

Uitslagen X2O Trofee Oudenaarde

Mannen:
1. Lars van der Haar (Ned)
2. Eli Iserbyt op 0:05
3. Michael Vanthourenhout 0:11