Fem van Empel vindt goal terug in Antwerpen

Onze Nederlandse oud-voetbalster Fem van Empel heeft in de wereldbekermanche in Antwerpen de goal helemaal teruggevonden: ze soleerde overtuigend naar de zege. Michael Vanthourenhout klom naast twee kleppers het mannenpodium op.

Ze voorspelde een maand geleden al dat ze na een drukke trainingsmaand november weer helemaal op winnen zou focussen in december, en die voorspelling maakte Fem van Empel in de cross op het strand van Sint-Anneke ook waar: na een eerste wedstrijdhelft met te veel foutjes soleerde ze toch nog naar een nieuwe overwinning en een nog sterkere leidersplaats in de Wereldbeker. Onze vrouwenkern deed het over de hele lijn oerdegelijk: Denise Betsema werd vierde, Leonie Bentveld ondanks een kapotte schoen 16de, Fleur Moors 18de, en Shanyl De Schoesitter won de junioreswedstrijd.

Fem van Empel: “Mijn handen hadden echt koud, tijdens het eerste deel van de wedstrijd. Schakelen en remmen gingen wat lastiger, en ik miste ook een paar keer een bocht. Ik miste focus, maar in de tweede wedstrijdhelft voelde ik me weer goed. Gelukkig is het daar nog goed gekomen. Puck (Pieterse) was ook echt sterk, maar op eigen tempo kon ik nog naar de overwinning. Ik ben heel blij dat ik weer meedoe voor de zege. Al was ik de vorige crossen ook niet slecht, natuurlijk.”

Bij de mannen verbaasde Michael Vanthourenhout zichzelf en de buitenwereld met één van zijn sterkste prestaties in het zand: achter de rug van fenomenen Mathieu van der Poel en Wout van Aert won hij een pittig duel voor de derde plek. Eli Iserbyt vocht zich na een mindere start met enkele goeie slotronden terug tot plaats zes en blijft zo de schade beperken in de Wereldbeker. Jonge talenten Ryan Kamp en Witse Meeussen werden respectievelijk elfde en zestiende.

Uitslagen Wereldbeker Antwerpen:

Mannen:
1. Mathieu van der Poel (Ned)
2. Wout van Aert op 0:23
3. Michael Vanthourenhout 0:34