Fem vierde in Hoogerheide, moeilijke dag voor Denise

Het gebeurt maar zelden dit seizoen, maar in Hoogerheide moesten onze vrouwen het voor een keertje doen zonder podiumplaats. Alhoewel... Na afloop werd Fem - vierde in de wedstrijd - toch gehuldigd als tweede in de eindstand van de Wereldbeker voor beloften.

Met zijn vijven kleurden ze de slotmanche van de Wereldbeker: Lucinda Brand, Marianne Vos, Puck Pieterse, Blanka Kata Vas en Fem. Denise kende, uitgerekend op haar verjaardag, een moeilijke wedstrijd. Al in de start voelde ze dat de benen niet honderd procent mee wilden. Ze vocht voor wat ze waard was en dat leverde uiteindelijk nog een achtste plaats op.

Beter verging het Fem. Terwijl Blanka Vas af en toe de rol moest lossen, klampte onze youngster goed aan. Pas in de finale moest ook zij wat meters prijsgeven. De zege ging uiteindelijk naar Marianne Vos, voor Puck Pieterse en Fem, die als vierde finishte. Daarmee wordt ze ook tweede in het eindklassement van de Wereldbeker voor beloften.

"Vierde is niet slecht, maar ik had vandaag toch ook niet die versnelling in huis als op sommige andere dagen", vertelde Fem achteraf. "Een paar stroken op het parcours lagen mij niet zo goed en het was telkens knokken om terug op te schuiven. Maar ik kan ook niet elke week op het podium staan. En ik eindig toch als tweede belofte in de Wereldbeker."

Dat ze klaar is voor het WK, denk Fem. "Ik heb in Fayetteville al de Wereldbeker gereden, maar toen was ik nog niet top. Het parcours, met wat hoogtemeters, biedt wel mogelijkheden. Ik verwacht zeker een pittig duel met zowel Puck Pieterse als Shirin van Anrooij. We gaan het onder elkaar moeten uitvechten, denk ik. De grootste trainingsarbeid is verricht. Morgen nog anderhalf uurtje losrijden en me dan voorbereiden op de reis naar de VS."

Onze juniore Leonie moest in Hoogerheide ook van start bij de beloften en elites en werd 29ste. Daarmee was ze wel de beste juniore. Ook zij is podiumrijp op het WK van volgend weekend.

Foto's: © Photopress