Jolien zet mentale stap in modder van Ardooie

Haar eerste doel na haar ziekte is bereikt: Jolien Verschueren haalde donderdag de finish van de Kermiscross in Ardooie en deed dat meteen met een elfde plek. Bij de mannen was Dieter Vanthourenhout ondanks wat ziekteperikelen goed voor de zesde plaats.

Nadat de 80%-regel haar in alle vorige wedstrijden had genekt en ze zo er nog niet in was geslaagd om het einde van haar crossen te halen, hoorde Jolien Verschueren donderdag wel de bel van de laatste ronde in Ardooie, waar een flinke dosis modder lag te wachten. Met haar elfde plaats eindigde ze bovendien ‘tussen de mensen’. Het zorgde voor veel applaus en een voldaan gevoel voor onze dappere Oost-Vlaamse.

“Dit deed deugd”, genoot Jolien na haar eerste aankomst. “Al van bij de start van het seizoen wou ik een wedstrijd uitrijden. Dat is nu eindelijk gelukt, en dan nog als elfde. Naar mijn kunnen een mooi resultaat. Het was leuk om nog eens in duel te kunnen gaan met andere rensters. In de achtergrond rijden zonder dat je iemand ziet: dat was de vorige crossen mentaal toch maar lastig. Ik kijk uit naar de mooie crossen in mijn eigen streek: Gavere en de Koppenberg komen eraan.”

Dieter Vanthourenhout knokte in de eerste helft van de mannenwedstrijd goed mee voor podium, maar moest toen voor eigen tempo kiezen en bolde uiteindelijk dus als zesde over de finish. Omstandigheden zorgden ervoor dat niemand van onze vier andere starters de top tien haalde. Arno Debeir werd ondanks een val nog twaalfde, Anton Ferdinande (17e met slechte benen) en Diether Sweeck (opnieuw afgeremd door rugpijn, 18e) finishten verderop in de top twintig. Maxim Dewulf gaf op.

Dieter kon zich vinden in zijn zesde plek, na enkele dagen sukkelen met de gezondheid: “In het begin probeerde ik aan te klampen, maar de groep die streed voor de derde plek ging net te snel. Na enkele ronden begon ik mijn eigen tempo te rijden. Dit was het soort parcours waarop dat moet. Veel meer zat er dus niet in. Maar dat ik op zo’n parcours dit resultaat behaal, zegt dat de gezondheid weer goed is.”

Winst bij de vrouwen ging naar Kim Van de Steene, bij de mannen naar Gianni Vermeersch.

(foto's Photopress.be)