Koude nekt ons helemaal in Namen

De Citadel van Namen heeft ons helemaal klein gekregen. Of beter gezegd: de kou in combinatie met de nattigheid. Eli verdween onderkoeld uit de wereldbekercross, onze andere uithangborden verloren in de slotfase rillend terrein.

Halfweg koers was het kalf al – letterlijk en figuurlijk – verdronken voor wereldbekerleider Eli Iserbyt. Onderkoeld als hij was, probeerde hij als laatste reddingsboei nog een extra trui aan te trekken boven zijn leidersshirt. Tevergeefs: enkele ronden later moest hij rillend de strijd verlaten. Eli zou nadien nog meer dan een kwartier in een verwarmd tentje de koude proberen te verdrijven, vooraleer hij weer een klein beetje warm kreeg. In het wereldbekerklassement zakt Eli naar 2, op 52 punten van de dagwinnaar en nieuwe leider Toon Aerts.

Meer dan een uur na zijn opgave was Eli de ontgoocheling nog aan het verbijten: “Maakte ik een fout? Mis ik nog ervaring in dit weer? Het is aan mij om een aantal dingen uit te proberen, zodat dit geen tweede keer voorvalt. Al ben ik sowieso gevoelig voor dit weer. Ik wist dat het koud ging worden, had me vooraf goed ingewreven, maar mijn benen blokkeerden meteen door de koude. Ik kreeg mijn hartslag niet omhoog, kreeg het in de tweede ronde helemaal koud, en toen ik stopte voor een extra vest hielp dat maar even. Jammer voor mijn klassement dat dit nu moest gebeuren.”

In de wedstrijd namen Michael Vanthourenhout en Laurens Sweeck nadien de handschoen voor ons op. Allebei reden ze een tijdje op de vijfde plek, maar ook zij werden in de finale overmand door de koude en moesten nog terrein toegeven. Michael finishte uiteindelijk als zevende, Laurens als negende. Daan Soete werd zestiende, Jens Adams met een kuitblessure 20ste. Diether Sweeck (29ste) was, ondanks een afgebroken achterversnelling ver voor de materiaalpost, de laatste die de wedstrijd helemaal kon uitrijden.

Door zijn zevende plaats blijft Michael op 3 in het klassement. Drie kwartier na de koers rilde hij nog onder een dekentje. “Het was door die kou moeilijk om in de slotronden nog de fiets onder controle te houden. Halfweg koers begon ik echt kou te krijgen. Op karakter heb ik de twee, drie laatste ronden moeten uitrijden. Ik was iedere keer content dat het wat bergop ging, om weer wat warm te krijgen. Afdalingen waren watervallen geworden. Tot de knieën in het water. Aan het eind was die zevende plaats het hoogst haalbare, denk ik. Ik ben blij dat ik mijn klassement heb kunnen redden.”

Bij de vrouwen al helemaal geen uitschieters. Laura Verdonschot hikte nochtans op het loodzware parcours tegen de top tien aan, maar viel helaas letterlijk uit de wedstrijd met een pijnlijke schouder.

Uitslagen Wereldbeker Namen

Mannen-elite:
1. Mathieu van der Poel (Ned)
7. Michael Vanthourenhout op 1’56”
9. Laurens Sweeck 2’23”
16. Daan Soete 3’55”
20. Jens Adams 4’30”
29. Diether Sweeck 7’08”
39. Dieter Vanthourenhout

Vrouwen-elite:
1. Lucinda Brand (Ned)
49. Maud Kaptheijns (Ned) op 8’26”