Laurens 2de in Hamme, Eli steviger leider in DVV Trofee

Mathieu van der Poel was de beste in de Flandriencross. Opnieuw was het een renner van Pauwels Sauzen-Bingoal die het langste weerwerk bood. Deze keer Laurens Sweeck, die als tweede finishte. Eli Iserbyt had in Domein Meulebroek niet het allerbeste gevoel, maar verstevigde toch zijn leidersplaats in de DVV Trofee.

In Tabor waren het Eli Iserbyt en - in iets mindere mate - Michael Vanthourenhout die tot diep in de finale Mathieu van der Poel het vuur aan de schenen legden. 24 uur later voelden onze twee toppers de naweeën van hun inspanningen en de verre reis, maar net dan staat Laurens Sweeck opnieuw op.

"Ik had nochtans niet de allerbeste start", vertelde Laurens na afloop in het perstentje. "Ik moest echt een inspanning levere om dat gaatje te dichten. Dat lukte, maar net toen ik de aansluiting maakte en even naar adem moest happen, zette Mathieu onmiddellijk opnieuw aan. Ik wilde daarna heel even profiteren van Toon Aerts, maar die liet jammer genoeg het had net iets te groot worden."

Geen schande
Waarna Laurens zelf weer overnam. "Ik probeerde weer naar Mathieu te rijden, maar ik bleef drie ronden lang op een paar seconden hangen. Mijn tempo was even hoog als dat van hem, maar ik het gewoon niet dicht. In de slotrondes moest ik wel wat gas terugnemen, terwijl Mathieu het tempo kon aanhouden. Ach, geen schande denk ik. Ik ben blij dat ik deze week op een positieve manier kan afsluiten."

Voor Laurens was het trouwens al de derde keer dit seizoen dat hij tweede werd na Van der Poel. Ook in Ruddervoorde en Niels strandde hij op de dichtste ereplaats. Eli Iserbyt kent ook dat gevoel. Zowel in Silvelle (EK) als in Tabor was hij de grootste belager van de wereldkampioen. In Hamme was Eli ietsje minder.

Van der Haar als partner in crime
"Het ging er voorin meteen hard aan toe", analyseerde Eli zijn wedstrijd. "Gelukkig had ik met Lars van der Haar een goede partner in crime om de schade te beperken. Maar zelf had ik vandaag inderdaad niet het beste gevoel. Ik moet  er blijkbaar rekening mee houden dat het de tweede dag wat moeilijker gaat dan de eerste."

Maar Eli knokte voor wat hij waard was en dat leverde uiteindelijk nog een topvijfplaats op. Bovendien doet onze vice-Europese kampioen nog een prima zaak in het tussenklassement van de DVV Trofee. "Met wat geluk, moet ik toegeven. Toon Aerts reed een eind voor mij uit toen hij kettingproblemen kreeg. En ook Michael (Vanthourenhout, red) had tegenslag. Zo sluit ik een mindere dag toch met een positief gevoel af, al had ik hier liever op het podium gestaan."

Michael zevende ondanks pech
Michael Vanthourenhout deed mee voor een podiumplaats, tot zijn zadel los kwam. "Jammer, maar dat kan gebeuren. Helaas heb ik in die fase van de wedstrijd wel veel krachten verspeeld die ik tekort kwam in de finale." Michael werd uiteindelijk 7de. Jens Adams finishte als 11de. Na zijn valpartij in de slotfase in Tabor, kampte hij nog met rugklachten.

Heren Elite:
1. Mathieu van der Poel
2. Laurens Sweeck op 40"
3. Tim Merlier op 1'04"
5. Eli Iserbyt op 1'10"
7. Michael Vanthourenhout op 1'15"
11. Jens Adams op 2'21"
14. Diether Sweeck op 2'31"
DNF: Yannick Peeters

Stand DVV Trofee:
1. Eli Iserbyt
2. Michael Vanthourenhout op 1'54"