Laurens sluit seizoen in stijl af met hattrick in Oostmalle

Laurens Sweeck heeft de allerlaatste veldrit van het seizoen op zjin naam gescheven. Voor de derde keer op rij was hij de beste in Oostmalle. Kopman Eli Iserbyt werd vroeg uitgeschakeld door een val. Ook Michael Vanthourenhout had niet z'n dagje.

Een grote crash na vijfitg meter in het veld eiste een pak slachtoffers. Daarbij Eli als grootste. "Een renner voor mij schoof uit, ik kon geen kant meer op", aldus Eli. "Mijn knie werd hard geraakt. Ik wilde nog verder, maar het lukte absoluut niet meer. Hopelijk valt de schade mee."

Ook Michael kwam in de openingsronde ten val en was de hele wedstrijd op achtervolgen aangewezen. Gelukkig voor de ploeg was Laurens wel goed weg. Die voelde zich meteen in zjin sas op een van zijn lievelingsomlopen. Nog in de beginfase kreeg hij het gezelschap van Thibau Nys, Jens Adams en Tom Meeusen. Dat viertal zou de koers kleuren.

Maar Laurens dartelde door het zand als in zijn beste dagen en gooide in de finale zijn opponenten een voor een overboord. Nys was de laatste in het wiel, maar ook hij moest passen. In de slotronde kwam Adams nog even opzetten, maar Laurens hield knap stand. Goed voor een vijfde seizoenszege, zijn derde op rij in Oostmalle.

"Zo sluit ik toch af met vijf overwinningen", aldus Laurens achteraf. "Oké, misschien was het geen absoluut topseizoen en eindigde ik iets minder op het podium dan de voorbije jaren. Maar het zijn toch de zeges die tellen, en met vijf mag ik toch niet klagen. Ik zie dit zeker niet als een slechte winter."

Toon werd in zijn allerlaatste wedstrijd voor Pauwels Sauzen-Bingoal zesde, Ryan sloot zijn seizoen af met een 15de plek. Michael liet in de finale lopen en bolde als 23ste over de streep. Lorenzo beëindigde de wedstrijd niet.

Foto's: © Photopress.be