Loepzuivere hattrick voor Eli op de Koppenberg

Geen twee zonder drie, moet Eli Iserbyt gedacht hebben toen hij met de camper naar Oudenaarde reed. Een paar uur later voegde hij de daad bij het woord en won voor het derde jaar op rij de Koppenbergcross. Hij leidt nu in alle klassementen.

Over het wedstrijdverhaal kunnen we kort zijn. Eli trok al in de eerste ronde fel van leer, Toon Aerts was de enige die kon volgen. Maar na een versnelling in de derde (van zes) rondes, moest ook de Kempenaar passen. Wat volgde was een solo van een half uur van Eli.

Tien seconden werden er twintig, twintig werden er veertig. In zijn voorlopig laatste wedstrijd als Europees kampioen overklaste onze kopman de tegenstand. In de slotronde nam hij wat gas terug, zodat Aerts de schade nog beperkte tot een klein half minuutje en het klassement in de X2O Trofee nog open ligt. Maar Eli is uiteraard soeverein leider.

"Ik startte met een dubbel gevoel", gaf Eli achteraf aan. "Winnen was geen must, anderzijds wilde ik het graag, want drie op een rij op de Koppenberg is toch iets. Ik schat deze overwinning best hoog in. Ook het feit dat ik twee zware crossen op rij win, betekent dat ik opnieuw een stap vooruit heb gezet. Dat stemt me tevreden. Nu op naar het EK. Uiteraard zou ik maar al te graag die titel verlengen."

Toon Vandebosch werd vijfde. Zijn eerste topvijfplaats als eliterenner in een klassementscross. "En toch jammer dat ik in de slotronde nog ten val kwam", stamelde de verkleumde Mallenaar voorbij de aankomst. "Op die manier passeerde Corné van Kessel me nog. Anders was ik vierde geworden."

Ook Michael deed lang mee voor een topvijfplaats, maar door de hevige regen en de felle koude verloor hij in de finale nog enkele plaatsen. Hij eindigde achtste. Laurens beëindigde de Koppenbergcross niet.

Anton vierde in beloftencross
Voor het eerst dit seizoen reden ook de beloften een aparte cross. De zege op de Koppenberg ging naar wereldkampioen Pim Ronhaar, voor Cameron Mason en Thibau Nys. Anton Ferdinande werd vierde.

Ronhaar en Mason reden snel samen aan de leiding, terwijl Witse Meeussen en Anton lange tijd duelleerden voor de derde podiumplaats. Maar in de slotfase kwam Nys nog opzetten en werd in extremis nog derde.

Anton hield stand op plaats vier, terwijl Witse door een tuimelperte en bijhorende problemen met schoen én materiaal in de slotfase nog heel wat tijd verloor en zo buiten de top tien viel. Maar onze twee mannen mogen met een goed gevoel toeleven naar het EK van volgend weekend op de VAM-berg.

Uitslag Elite Mannen (27 dlnrs):
1. Eli Iserbyt
2. Toon Aerts op 24"
3. Lars van der Haar op 1'18"
5. Toon Vandebosch op 2'47"
8. Michael Vanthourenhout op 3'15"
DNF: Laurens Sweeck

Uitslag U23 Mannen (67 dlnrs):
1. Pim Ronhaar
2. Cameron Mason op 6"
3. Thibau Nys op 26"
4. Anton Ferdinande op 50"