Michael behaalt in Namen mooiste zege uit carrière

Niemand minder dan Michael Vanthourenhout heeft de prestigieuze wereldbekermanche op de Citadel van Namen gewonnen. Michael reed een uur lang foutloos rond en hield Tom Pidcock af. Eli werd vijfde en blijft leider in de Wereldbeker.

Toon Aerts was de 'vroege vluchter' van dienst op de Citadel. Quinten Hermans, Michael, Eli, Tom Pidcock en nog een aantal anderen volgden als snel op twintig seconden. Maar Aerts liep niet verder meer uit, integendeel. En toen hij ook nog een schuiver maakte en lek reed, werd hij overwalst. In eerste instantie door Tom Pidcock, vervolgens ook door Michael, die in een begenadigde dag verkeerde.

Michael reed een uur lang foutloos, straalde kracht en verbetenheid uit en... "Vertrouwen", gaf hij achteraf mee. "Zeker toen Toon Aerts werd teruggepakt, ben ik er volop beginnen in geloven. Ik merkte dat ik quasi foutloos aan het fietsen was. En naarmate de wedstrijd vorderde, zag ik ook dat bij Tom (Pidcock, red) het beste er stilaan af was. Nadat ik hem passeerde, was ik zeker dat ik de ideale lijnen reed en hij niet dichterbij meer kon komen."

Voor Michael was de zege een opsteker, nadat er in de loop van vorige week 'dingen in de familie zijn gebeurd, maar waar ik liever niet dieper op inga'... "Maar deze zege is ook voor hen!" Eli, gisteren vijfde, genoot mee met de triomf van zijn ploegmaat.

"Ik heb de laatste ronde voortdurend naar beelden op de grote schermen gezocht", glunderde Eli nadat hij Micahel omhelsde. "Dit doet mee meer dan dat ik zelf win. Michael verdient dit zo erg!" Eli blijft, met nog vier manches te gaan, ver voorop in het klassement van de Wereldbeker, waarin Michael steviger tweede is.

Laurens werd in Namen 7de, Toon werd na veel pech als 20ste afgevlagd.  In de voorafgaande beloftenwedstrijd werden Anton en Witse verdienstelijk 7de en 9de. De zege ging er naar Pim Ronhaar. Anton kwam twee keert ten val en reed een keertje lek. Witse moest achteraan van start en reed dus een knappe inhaalrace!

Uitslag mannen Elite Namen (52 dllnrs):
1. Michael Vanthourenhout
2. Tom Pidcock op 36"
3. Toon Aerts op 51"
5. Eli Iserbyt op 2'01"
7. Laurens Sweeck op 2'15"
20. Toon Vandebosch op 4'23"

Uitslag mannen Beloften (54 dlnrs):
1. Pim Ronhaar
2. Niels Vandeputte op 28"
3. Mees Hendrikx op 37"
7. Anton Ferdinande op 1'52"