Michael en Fem openen seizoen met dubbele winst

Eerste en tweede bij de mannen, eerste en derde bij de vrouwen: veel beter had het nieuwe veldritseizoen voor ons niet van start kunnen gaan. Michael Vanthourenhout en Fem van Empel soleerden in de eerste modder van Kruibeke meteen naar de zege, Eli Iserbyt en Denise Betsema zorgden voor extra podiumplaatsen.

Bij de vrouwen nam Fem halfweg de openingswedstrijd van de Exact Crossen afstand van taaiste concurrente Annemarie Worst. Haar voorsprong groeide gaandeweg uit tot meer dan een minuut. Achter Fems rug kende Denise aanvankelijk wat materiaalproblemen, maar die hielden haar uiteindelijk dus niet van het podium: derde. Shanyl De Schoesitter maakte haar debuut in een A-cross, en onze eerstejaarsjuniore werd daarin zestiende tussen de eliterensters.

Ook in de mannenwedstrijd sloeg Michael de kloof bij het ingaan van de tweede wedstrijdhelft. Mede dankzij het afstoppingswerk van Eli in de achtergrond hield Michael zijn koppositie vast tot op de streep. Eli maakte het feest compleet door in de slotfase weg te rijden richting tweede plek. Ryan Kamp miste in de beginfase de aansluiting bij de kop van de koers door een valpartij, en werd uiteindelijk negende. Belofte Lukas Vanderlinden was tussen de profs een tevreden veertiende.

Fem van Empel: “Ik hoefde niet helemaal tot het gaatje te gaan, vandaag. En ik merk dat ik snel herstel. Tijdens de wedstrijd maakte ik me nooit druk. Ik kwam naar hier als trainingswedstrijd, zonder veel verwachtingen. Ik was best onzeker voor de start. Natuurlijk hoopte ik me te laten zien in de eerste wedstrijd, en dat is gelukt. Ik denk dat we met vertrouwen het seizoen zijn begonnen.”

Michael Vanthourenhout: “Dit was zwaar. Ik had het even moeilijk toen Laurens Sweeck doortrok, maar later voelde ik dat er toch nog iets op zat. Van het begin tot het einde was het vol gas. En de hele cross lang was het opletten. De schuine kant bijvoorbeeld lag er heel moeilijk bij. Blij dat ik het kon afmaken. Het is voor de eerste cross altijd moeilijk om te weten waar iedereen staat, maar hierop kan ik verder bouwen. Het is goed begonnen, op naar de volgende.”

Uitslagen Exact Cross Kruibeke

Mannen: