Michael triomfeert in Meulebeke na lange solo

Wat een dominantie van Pauwels Sauzen-Bingoal in de Ethias Cross van Meulebeke. Zowat de hele wedstrijd kleure rood-zwart, met Michael Vanthourenhout, Eli Iserbyt en Daan Soete in de hoofdrol. Het was Michael die ons overwicht afrondde met een knappe solo.

Eli Iserbyt was erop gebrand om de goede conditie die hij toonde in de VS ook voor eigen volk te demonstreren. En dat lukte in eerste instantie prima, toen hij in het eerste wedstrijdkwart vol voor de aanval koos. Maar een ferme tuimelperte bij de balken, sloeg Eli even helemaal uit koers.

Geen nood: Michael Vanthourenhout rook zijn kans en demarreerde uit een kopgroep waar ook Daan Soete nog deel van uitmaakte. Michael sloeg snel een kloof en diepte die uit tot een vijftiental seconden.  Toon Aerts achtervolgde, maar kreeg met Daan en - de snel teruggekeerde - Eli twee waakhonden mee.

Drie kwartier later rondde Michael zijn solo in stijl af, terwijl Eli nog afstand nam van Toon Aerts. Daan Soete werd fraai vierde, Dieter Vanthourenhout maakte de top tien vol. Voorts verdienen ook onze beloften Ryan Kamp (12de), Jarno Bellens (14de), Toon Vandebosch (16de) en Anton Ferdinande (18de) een eervolle vermelding.

Minder goed nieuws voor Diether Sweeck en Tomas Kopecky. Beiden moesten de wedstrijd vroegtijdig verlaten met respectievelijk knie- en rugpijn.

Eli: "Michael is de verdiende winnaar"
Michael glunderde uiteraard na zijn tweede seizoenszege.  "Ik kon een kloofje slaan na een prima zandpassage. Daarna had ik uiteraard geen andere keuze meer dan vol door te gaan. Het was vooral kwestie om geen fouten te maken. Ik merkte dat Toon Aerts de achtervolging leidde, maar ik wist dat het ploegenspel gespeeld zou worden door Eli en Daan. Het werk dat Toon op zijn schouders moest nemen, dat hou je ook geen hele cross vol."

“Of ik de sterkste man in wedstrijd was? Je mag de prestatie van Michael zeker niet onderschatten", strooide Eli met lof richting zijn ploegmaat. "Als je een hele cross alleen vooraan rijdt, dan ben je de verdiende winnaar. Zelf moest ik wel even bekomen van die val, maar daarna vond ik snel het goede gevoel terug. Op zo’n omloop is het echter moeilijk om een gat dicht te rijden. Na zo’n oponthoud mag je dan wel tevreden zijn met de tweede plaats.”

Uitslag:
1. Michael Vanthourenhout
2. Eli Iserbyt op 6"
3. Toon Aerts op 20"
4. Daan Soete op 40"
10. Dieter Vanthourenhout op 1'20"
12. Ryan Kamp op 1'38"
14. Jarno Bellens op 1'50"
16. Toon Vandebosch op 1'52"
18. Anton Ferdinande op 2'24"
21. Jelle Camps op 3'03"
29. Arno Debeir op 3'49"