Mooi ploegenspel levert Eli 9de seizoenszege op in Maldegem

Eli Iserbyt stak deze namiddag zijn 9de seizoenszege op zak. Na knap ploegenspel van Michael Vanthourenhout sloeg hij na driekwart wedstrijd een kloofje die hij niet meer prijs gaf. Michael vervolledige het teamsucces met een tweede plaats.

Droog weer in Maldegem. Dan weet je dat het een wedstrijd kan worden die lang gesloten blijft. En dat werd het. Lange tijd noteerden we een kopgroep van 14 renners, met daarbij maar liefst vijf roodhemden: Eli, Michael, Laurens, Ryan en Dieter.  Met vooral Eli en Michael die goed alert vooraan koersten.

Pas in de tweede koershelft vielen de eerste scheurtjes. En toen iets later Corné van Kessel een foutje maakte, glipte Eli gezwind tussendoor. Michael zag wat er gebeurde en stopte een halve ronde lang knap af.  "Perfect werk", glunderde Eli achteraf. "Jammer dat Michael zich niet kon loswerken van de rest, anders had ik hem graag laten terugkomen en konden we het onder ons tweeën uitvechten. Nu moest ik het tempo hoog houden, want de anderen bleven druk zetten."

Ploegtactiek rendeert
Uiteindelijk gaf Eli zijn bonus niet meer prijs. En als toemaatje slaagde Michael er in de finale alsnog in naar de tweede plaats te snellen. "Mooi voor de ploeg", genoot ook hij. "Natuurlijk stopte ik af toen Eli wegreed. Achteraf probeerde ik nog even de sprong te maken, maar Quinten Hermans zat snel op het wiel, dus moet ik opnieuw de benen stilhouden. Geen probleem. Die ploegtactiek rendeert. Al hoop ik toch stiekem dat ik  in de resterende zes crossen ook nog een keer een zege kan meegraaien. Ik ben aan een degelijke winter bezig, maar een echte uitschieter ontbreekt. Het is ook niet evident om veel podia te rijden met Mathieu, Toon en Eli elke week aan de start."

Merksplas belangrijk
Eli genoot van de overwinning. "Maandag en dinsdag heb ik weinig gedaan. Vandaag reed ik wel wat langer warm, waardoor ik er door kwam. Op naar komend weekend nu. Vooral zondag (Merksplas) is nog een groot doel. Ik sta 2de in de Superprestige en zou die plek niet graag meer afgeven. Zaterdag (Lille) is minder belangrijk: ik heb de eindzege in de DVV Trofee immers al op zak."

Uitslag Elite
1. Eli Iserbyt
2. Michael Vanthourenhout op 10"
3. Toon Aerts op 13"