Mooie teamprestatie op slotdag Baloise Ladies Tour

De Baloise Ladies Tour zit erop. In de slotetappe aan de rand van de Vlaamse Ardennen reden onze vrouwen meteen ook hun beste etappe. Vijf van onze zes starters haalden de aankomst.

Ploegleider Tom De Kort was erg enthousiast over wat hij zondag in de zwaarste etappe van de vierdaagse zag. In het eerste gedeelte van de 121 kilometer lange rit in Zulte werden enkele kasseistroken en klimmetjes aangedaan, maar die verteerden we prima. "Het ging constant op-af, over klimmetjes en kasseistroken, en er werd heel snel gekoerst, maar we zaten altijd mooi voorin. Jammer zelfs dat dat stuk van het parcours niet langer duurde", stelde Tom met plezier vast.

In de finale controleerden de WorldTour-ploegen van Movistar en van eindwinnares Lisa Klein, waardoor het opnieuw een groepssprint werd. Fem van Empel, eerder op de dag opnieuw in de weer aan een rush, was daarin onze eerste finisher op plaats 17. Ook al onze andere deelneemsters finishten binnen de halve minuut, behalve Julie Brouwers: onze jongste gastrenster zat na vier dagen koers door haar beste krachten heen en gaf op.

De Baloise Ladies Tour was meteen ook de laatste UCI-wedstrijd op ons vrouwenprogramma. "Dit was een meerwaarde. Om de motor van onze rensters sterker te maken, maar ook als ervaring voor iemand zoals Fem van Empel. Zij had voor deze zomer nooit echt aan wegwedstrijden gedaan. Fem heeft de voorbije maanden veel ontdekt." In de voorbereiding op het volgende veldritseizoen rijden onze rensters wel nog enkele kermiskoersen.

Uitslag rit 3:

1. Lonneke Uneken (Ned/SD Worx) in 2u51'32"
2. Rachele Barbieri (Ita) z.t.
3. Barbara Guarischi (Ita)
17. Fem van Empel (Ned)
33. Ellen Van Loy
60. Laura Verdonschot 0'08"