Pech voor Fem (5de) en Denise (7de) in Wereldbeker Hulst

Lucinda Brand won in Hulst de 13de manche van de Wereldbeker. Onze toppers kenden pech. Denise Betsema in de beginfase, Fem van Empel in volle finale. Zo moesten we het voor een keertje doen zonder een podiumplek bij de vrouwen.

Vooral Denise baalde na afloop. "Ik verheugde me op deze wedstrijd, want het parcours ligt me. Helaas... Bij de start schoot ik uit mijn pedaal. En even later, bij de eerste schuine kant, haakte iemand voor mij vast aan een paaltje en kon ik niet passeren. Zo verzeilde ik in pakweg 30ste, 35ste positie."

Waarna Denise aan een lange inhaalrace begon. "Ik had beste prima benen, dus dat vlotte nog wel. Maar op dit parcours was het gewoon lastig inhalen. Het zat allemaal niet mee vandaag. Al bij al moet ik misschien nog blij zijn dat ik er nog een zevende plek heb uitgesleept", zuchtte ze.

Dan verging het Fem in de eerst koershelft een stuk beter. Zij startte wel voortvarend en hiel zich driekwart wedstrijd lang op in een groepje met ook nog Lucinda Brand, Blanka Kata Vas, Annemarie Worst en Shirin van Anrooij. Een vijftal dat achtervolgde op de sterk gestarte Puck Pieterse. Uiteindelijk bleek alleen Brand nog in staat om de oversteek te maken, maar knokte Fem wel nog meer voor de derde podiumplek.

Tot ook zij in de slotfase pech kende. Door een schoenprobleem kon ze in volle finale niet meer alle kracht kwijt en moest ze Worst en Vas laten rijden. Ze hield wel nog de opzittende Marianne vos af, wat haar een vijfde plek opleverde. Al bij al een verdienstelijke wedstijd van onze kopvrouwen, maar niet beloond met de plek waar ze recht op hadden.

Uitslag Elite & beloften vrouwen (56 dlrs):
1. Lucinda Brand
2. Puck Pieterse op 5"
3. Annemarie Worst op 11"
5. Fem van Empel op 26"
7. Denise Betsema op 43"

Stand Wereldbeker na 13/15 manches:
1. Lucinda Brand - 402 punten
2. Denise Betsema - 343