Podiumplaats en vier toptienplaatsen in Essen

Winst zat er net niet in. Daarvoor was Quinten Hermans te sterk. Maar met vier toptienplaatsen presteerde Pauwels Sauzen-Bingoal collectief sterk in de Ethias Cross van Essen. Laurens Sweeck was met zijn tweede plaats onze beste man in koers.

Met zijn tienen stonden we gisteren aan de start in Essen: vier profs en zes beloften. Onder hen Laurens Sweeck, die een jaar geleden de beste was in deze Ethias Cross en ook dit jaar graag een gooi naar winst had gedaan. Maar dat was zonder Quinten Hermans gerekend.

Het was in de derde van tien ronden dat de Limburger een snedige versnelling plaatste. Laurens zag het gevaar en reageerde, maar kreeg het ontstane kloofje niet dicht. Integendeel, Hermans liep steeds verder weg. Hij zou uiteindelijk niet meer bedreigd worden.

Laurens stelde wel de tweede plaats veilig. Na afloop was hij lichtjes ontgoocheld, maar gaf ook eerlijk toe dat Hermans de verdiende winnaar was. “Ik zat bij die demarrage van Quinten iets te ver en hij maakte snel een grotere kloof dan ik wilde. Ik vond geen antwoord op zijn tempo en kreeg die achterstand nooit meer weggewerkt. Dan moet je kunnen toegeven dat de beste heeft gewonnen.”

Met Hermans, Laurens Sweeck en Tom Pidcock stak er een drietal bovenuit. In de strijd voor de vierde plaats mengden ook Diether Sweeck, Daan Soete, Ryan Kamp en Toon Vandebosch zich. In het laatste wedstrijdkwart haalden de profs de bovenhand. Thijs Aerts werd vierde, Laurens' broer Diether en Daan eindigden verdienstelijk op plaatsen vijf en acht. Ryan Kamp - nog steeds maar tweedejaarsbelofte - maakte de top tien vol.

Uitslag Essen Elite en beloften:
1. Quinten Hermans
2. Laurens Sweeck op 57"
3. Tom Pidcock op 1'35"
5. Diether Sweeck op 1'46"
8. Daan Soete op 1'55"
10. Ryan Kamp op 2'14"
13. Toon Vandebosch op 2'26"
17. Jelle Camps op 3'28"
22. Jarno Bellens op 4'20"
25. Diether Vanthourenhout op 4'54"
27. Victor Vandebosch op 5'57"