Rucphen: Pidcock is Eli en Michael te snel af in de finale

Geen nieuwe dagwinst in de Wereldbeker voor Pauwels Sauzen-Bingoal in Rucphen. Na een collectief sterke prestatie moeste Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout in volle finale net de duimen leggen voor Tom Pidcock.

De wereldbekermanche in Rucphen werd een snelle cross, waarin het voorin lang samenbleef. Een groep van twaalf kleurde de wedstrijd, maar daarbij maar liefst vier roodhemden: Eli, Michael, Toon en Laurens.

Pas in het laatste wedstrijdkwart brokkelde de kopgroep beetje bij beetje af en uiteindelijk bleek er een trio bovenuit te steken: Michael, Eli en Tom Pidcock. In de voorlaatste ronde gooide Eli zijn troeven op tafel. Michael nestelde zich in het wiel en de twee zetten Pidcock op een handvol seconden.

Maar in de slotronde kwam de Brit - die mikte op een eerste zege in de Wereldbeker - terug en in de laatste honderden meters nam hij zowaar de leiding over. Michael haakte als eerste af en in de laatste rechte lijn had ook Eli geen antwoord mee. Twee en drie dus. En dat zorgde in eerste instantie voor ontgoocheling.

éMisschien was ik iets te hevig in het begin", reageerde Eli achteraf. "Ik heb ervoor gestreden, maar soms win je en soms verlies je." Dat hij verrast werd bij de laatste passage over de balkjes, klonk het. "Ik dacht dat Pidcock mijn lijn zou volgen, maar hij nam een andere lijn. Ik was verrast en zat niet meer in zijn wiel op het asfalt. Het is jammer, want ik voelde me wel goed vandaag."

Uitlsag mannen Rucphen (59 dlnrs):
1. Tom Pidcock
2. Eli Iserbyt op 3"
3. Michael Vanthourenhout op 8"
7. Laurens Sweeck op 54'
10. Toon Vandebosch op 1'09"

Stand Wereldbeker na 10 van de 15 manches:
1. Eli Iserbyt - 337
2. Michael Vanthourenhout - 228