Ryan (tweede) haalt wereldbekerpodium in Bern

In de eerste wedstrijd voor beloften stelde Ryan Kamp meteen vast dat hij er staat: in de wereldbekermanche in het Zwitserse Bern eindigde onze Nederlandse kampioen ondanks materiaalpech als tweede, op amper zes seconden van winst.

Altijd afwachten, die eerste echte beloftenwedstrijd. Ryan Kamp en co hadden de voorbije weken steeds tussen de profs gecrost, en gingen deze keer alleen tegen leeftijdsgenoten aan de slag. Daarin bleek thijsrijder Kevin Kuhn duidelijk de sterkste. Achter zijn rug maakte Ryan na mechanische problemen een remonte tot bij een achtervolgende groep van een viertal renners, die hij in de laatste ronden ook achter zich liet.

"Ik had een heel sterk gevoel vandaag", blonk Ryan na afloop in z'n vel. "Maar ook de Zwitsers waren heel sterk. Ik ben blij met wat ik deed. Na die profcrossen weet je toch nog niet helemaal waar je voor staat. Het was al een leuk seizoen, en met deze benen kan het alleen maar leuker worden. Bern was een doel, de rest van de Wereldbeker ook. Jammer van de problemen met mijn versnellingsapparaat, veroorzaakt door de val van een concurrent. Ik verloor zo veel tijd, maar bleef de hele koers mijn eigen tempo rijden en geraakte zo toch nog op plek twee."

Toon Vandebosch (achtste) kon ook tevreden terugkeren van zijn wedstrijd, Tomas Kopecky (met rugproblemen 27ste) en Jarno Bellens (niet gestart door ziekte) helaas niet.

(foto's Photopress.be)