Ryan viert allereerste wereldbekerzege in Nommay

Hoe een profcontract vieren in stijl? Door naar je allereerste wereldbekeroverwinning uit je carrière te rijden, zoals belofte Ryan Kamp deed in het Franse Nommay.

De beloftewedstrijd in Nommay was al net zo spannend als die van de mannen-elite. Door de snel wisselende staat van de ondergrond werd bandenkeuze een belangrijk punt. Toch bleef het slippertjes regenen, ook van onze Ryan Kamp. Net zoals Eli Iserbyt lang moest achtervolgen op Toon Aerts, was de Brit Thomas Mein de prooi van jager Ryan, die recht in de roos schoot.

“Mijn eerste wereldbekeroverwinning ooit, hier ben ik wel heel blij mee,”, grijnsde Ryan na zijn overwinning. “Het werd tijdens de wedstrijd steeds gladder, waardoor ik niet goed wist wat ik qua banden moest doen. Iedere ronde was het parcours anders. Ik maakte foutjes, maar Thomas Mein ook. Zo was het elk om beurt, ook omdat we altijd in een andere materiaalpost wisselden. Het werd een hele mooie, spannende wedstrijd.”

Ook opmerkelijk was de vijfde plek van onze eerstejaars Pim Ronhaar. “Voor het eerst mocht ik in de Wereldbeker op de eerste rij starten. Ik was ook echt goed weg, en dat scheelt heel veel. Jammer dat ik in de laatste ronde niet meer in mijn klikpedaal geraakte. Misschien had ik anders nog vierde kunnen worden of zelfs op het podium komen. Maar ik ben zeker tevreden. Dat Ryan wint, maakt het alleen mooier. We hebben mooi samengewerkt, vandaag.”

Ook Tomas Kopecky reed in de top vijf, maar viel daar weg door dubbele materiaalpech. Luke Verburg werd afgeremd door een waslijst aan valpartijen. Onze Belgen Jelle Camps en Jarno Bellens werden niet geselecteerd voor Nommay, maar zijn wel nog in de running voor een plekje voor het WK in het Zwitserse Dubendorf.

Uitslag beloften Nommay

1. Ryan Kamp (Ned)
5. Pim Ronhaar (Ned) op 34”
9. Toon Vandebosch 1’05”