Schuivertjes en pech verknoeien podiumkansen in Wachtebeke

Geen podiumplaats voor de mannen van Pauwels Sauzen-Bingoal in de Ambiancecross in Wachtebeke. Met dank aan - onder meer - slippertjes van Michael Vanthourenhout en Laurens Sweeck. Diether Sweeck knokte zich wel naar een verdienstelijke vijfde plaats.

Eli Iserbyt kende pech bij de start. Door een val werd hij genoodzaakt heel even voet aan grond te zetten, waardoor hij in een wel heel slechte positie het veld indook. Te ver om later in de wedstrijd nog een rol van betekenis te spelen. Eli reed de wedstrijd dan maar op economie uit, met de WB-manche van Koksijde in het achterhoofd. Wie kan het hem kwalijk nemen?

Wel goed voorin in de eerste koershelft: Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, onze twee andere kopmannen. Maar ook zij kenden pech. Zowel Laurens als Michael maakten een slippertje en verloren zo voeling met de kop van de koers. Op het vermakelijke maar snelle parcours in Domein Puyenbroeck quasi onmogelijk om daarna nog terug te keren.

Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Quinten Hermans vochten in de tweede helft van de wedstrijd een duel uit voor de overwinning. Achter dat trio streed Diether Sweeck samen met Tom Pidcock voor plaats vier. Die strijd zou Diether in de slotfase verliezen, maar met zijn vijfde stek mocht hij na afloop vooral positief terugblikken.

"Ik ben al een paar weken goed, maar een achttal dagen geleden werd ik wat ziek, waardoor ik vorig weekend een beetje ondermaats presteerde. Vandaag ging het gelukkig een stuk beter, wat een topvijfpaats opleverde. Uiteraard is dit een opsteker."

"Al had ik ook een klein beetje geluk", lachte Diether. "In de  start ontweek ik maar net Tim Merlier, die uit zijn klikpedaal schoot. En rond halfkoers kon ik zomaar een paar plaatsen opschuiven omdat een aantal renners voor mij wegschoven. Zo kwam ik in vierde, vijfde plaats terecht en die heb ik kunnen vasthouden. Al had ik het in de absolute slotfase wel moeilijk. Nu maar hopen dat ik de inspanningen van vandaag niet te zwaar bekoop in Koksijde, morgen."

Uitslag heren elite m/z contract & beloften:
1. Mathieu van der Poel
2. Tim Merlier op 14"
3. Quinten Hermans 23"
5. Diether Sweeck op 55"
9. Michael Vanthourenhout op 1'43"
10. Daan Soete
12. Laurens Sweeck op 2'16"
14. Eli Iserbyt op 2'26"
15. Dieter Vanthourenhout op 2'59"
26. Victor Vandebosch op 5'08"

Foto: ©Photopress.be