SP Diegem: Podium Eli en Michael, leidersplaats voor Laurens

De zesde manche van de Superprestige veldridjen is op sportief vlak een mooie dag geworden voor Pauwels Sauzen-Bingoal.  Na afloop mochten we zowaar met z'n drieën op het podium: Eli en Michael werden tweede en derde in de daguitslag, Laurens nam de leidersplaats over van Toon Aerts.

Eli startte voortvarend onder het Diegemse kunstlicht. Mathieu van der Poel zat dan wel snel in het spoor, maar Eli gaf een prima indruk en kon de wereldkampioen tot halfkoers weerstaan. Tot hij een kleine slipper maakte en een paar meter moest prijsgeven. Voor Van der Poel het sein om het gaspedaal iets dieper in te duwen en een beslissende kloof te slaan.

Achter Van der Poel bleven onze drie toppers strijden voor de beste ereplaatsen en dat lukte uiteindelijk. Eli was duidelijk the best of the rest en finishte fraai tweede, Michael werd als derde afgevlagd. Laurens werd zesde en neemt de leiding in de Superprestige over van de geblesseerde Toon Aerts. Eli volgt een puntje verderop.

"We hebben ons best gedaan, maar Mathieu was toch te sterk", vertelde Eli ons nadat de eerste adrenaline verdwenen was. "Zelfs in blok hadden we hem niets in de weg kunnen leggen, vrees ik. Maar uiteindelijk mogen we niet klagen. We stonden na afloop toch met z'n drieën op het podium."

Moeten we volledigheidshalve nog meegeven: Na afloop verslikte Eli zich even in de vragen voor de Sporza-camera, een slip-of-the-tongue richting Laurens waarvan hij achteraf spijt had. Eens de adrenaline uit het lijf, werd het akkefietje snel uitgepraat. "Daar blijft absoluut niets van hangen", klonk het in koor. "Geloof ons, we trekken binnen twee weken in blok naar het Belgisch kampioenschap waar we iets recht te zetten hebben."

Nog dit: bij de dames finishte Maud als 12de. Laura volgde in de buurt, maar verliet na halfkoers de wedstrijd.

Uitslag
Heren Elite en beloften:
1. Mathieu van der Poel
2. Eli Iserbyt op 9"
3. Michael Vanthourenhout op 28"
6. Laurens Sweeck op 50"
18. Toon Vandebosch op 3'46"
21. Tomas Kopecky op 4'19"
DNF: Yannick Peeters

Dames Elite en beloften:
1. Annemarie Worst
2. Ceylin del Carmen Alvrado