Sterke Anton net naast podium in avondcross Iowa

Anton Ferdinande was vrijdagnacht (Europese tijd) onze enige vertegenwoordiger in de Jingle Cross, een van de drie crossen die dit weekend in Iowa City worden afgewerkt. Anton kleurde de koers, reed een tijdlang alleen voorop, maar viel uiteindelijk net naast het podium na een val. Ondankbaar.

Anton nam onder het kunstlicht de kopstart en nam de eerst minuten van de wedstrijd voor zijn rekening, met onder meer Thijs Aerts, Vincent Baestaens in het spoor. Het drietal sloeg een kloofje, maar op het einde van de openingsronde liep het weer samen.

Na een kwart wedstrijd koos Anton voluit voor de aanval. In de uitgebreide groep achtervolgers werd heel even naar elkaar gekeken, want onze youngster een bonus van vijftien seconden opleverde. Tot - onder impuls van Baestaens, Aerts en de verrassende Amerikaan Brunner - de jacht opnieuw werd ingezet.

Maar Anton liet zich niet zomaar opnieuw inlopen. Rondenlang hield hij een minieme voorspront die schommelde tussen de vijf en de tien seconden, vast. Maar in de voorlaatste ronde liep het voorin toch weer samen. Eerst kwam Aerts terug, en na een valpartij van Aerts, waarbij ook Anton gehinderd werd, sloot ook Baestaens weer aan.

Tegen de felle eindsprint van Baestaens had Anton geen verhaal meer. Meer nog, omdat ook nog Brunner terugkeerde, viel hij nog net naast het podium. Zonde, want een podiumplaats was het minste waar hij recht op had...

Uitslag Iowa City (C1):
1. Vincent Baestaens
2. Thijs Aerts op 22"
3. Erik Brunner
4. Anton Ferdinande  op 23"

(archief)foto: ©Photopress.be