Thriller in Nommay: Eli op 1, Laurens op 3

De wereldbekerwedstrijd van het Franse Nommay is er eentje om nog een hele tijd te koesteren. Een razend spannende eliterace leverde voor ons heel wat op: de overwinning voor Eli Iserbyt en plaats drie voor Laurens Sweeck.

Na de overwinning van Ryan Kamp bij de beloften waren we dus nog niet uitgevierd. Eli Iserbyt brak de wedstrijd snel open en fietste daarna rondenlang aan de zijde van wereldbekerleider Toon Aerts. In de tweede wedstrijdhelft speelden de twee een kat-en-muisspel om duimen en vingers af te likken. Eli moest enkele keren een kloof dichten, maar slaagde daar iedere keer in, om diep in de finale van een wedstrijd die ver over het uur ging weg te rijden van zijn concurrent.

“Hier ben ik diep voor moeten gaan”, pufte Eli de inspanningen en de emoties uit. “De wedstrijd was heel lang, en ik voelde in de eerste helft dat Toon toen wat beter was. Maar op de weg voelde ik me beter. Gelukkig werd het geen sprint, want Toon geraakte niet goed boven en zo kwam ik weer aansluiten. Anders was dat niet meer gelukt. Dit is een emotioneel moment, voor me."

Achter de rug van Eli vocht een groep van een zestal renners voor de resterende podiumplaats. Michael Vanthourenhout werd daar helaas uitgeschakeld door materiaalpech en zou pas als elfde finishen. In de wereldbekerstand moet hij wel ploegmaat Eli laten voorbijgaan, maar bezet Michael nog steeds de fraaie derde plaats. Met enkele sterke slotronden verzekerde onze kersverse Belgische kampioen Laurens Sweeck zich van de derde plaats.

“Deze derde plaats was vandaag het hoogst haalbare”, gaf Laurens na zijn wedstrijd eerlijk toe. “In de eerste ronden was het zoeken naar mijn ritme. Daardoor zakte ik wat weg. De dagen na mijn superdag op het BK waren slopend, en dat voelde ik nog. Nu terug naar Mallorca om er te trainen.” Broer Diether Sweeck verloor door een kettingbreuk in de finale veel terrein.

Bij de vrouwen helaas geen reden tot vieren. Maud Kaptheijns is nog steeds op zoek naar haar betere benen na een periode van overtraining maar vond die helaas niet in Nommay, terwijl Laura Verdonschot de wedstrijd liet schieten voor een stage in het Spaanse Mojacar.

Uitslagen elite wereldbeker Nommay

Mannen:
1. Eli Iserbyt
3. Laurens Sweeck op 1’16”
11. Michael Vanthourenhout 2’51”
20. Dieter Vanthourenhout 3’58”
25. Diether Sweeck 5’08”

(foto's Photopress.be)