Toon Vandebosch en Ryan Kamp nationaal beloftenkampioen

Toon Vandebosch en Ryan Kamp zorgden in de vroege namiddag voor de eerste titels voor Pauwels Sauzen-Bingoal. Toon deed dat met een lange solo in Antwerpen, Ryan was in Rucphen de beste belofte tussen de profs. In Tsjechië werd Tomas Kopecky als belofte tweede tijdens het elite-kampioenschap.

Onze zandduivel Jelle Camps nam de beste start op het strand van Sint-Anneke. Maar Niels Vandeputte nam snel over, met Toon Vandebosch in het wiel. Toen Vandeputte echter tijd verloor door kettingproblemen, geraakte Toon plots alleen voorop. Een kans die onze sympathieke Kempenaar niet liet liggen.

"Ik wou op dat moment nog zeker niet in mijn eentje doorgaan", vertelde Toon achteraf. "Omdat ik wist dat ik altijd wat verzwak in het tweede deel van de wedstrijd. Nog altijd een gevolg van de klierkoorts waardoor ik in de zomermaanden waardoor ik een gebrekkige voorbereiding kende. Anderzijds kreeg ik zomaar een mooie voorsprong in de schoot geworpen. Dat kon ik toch niet laten liggen.”

Het was nog lang, maar Toon deelde zijn wedstrijd perfect in en hielde in de slotfase nog net voldoende krachten over om zijn solo knap af te ronden. "Net voor de zandpassage keek ik nog eens achterom en zag ik dat hij wel heel dicht genaderd was. Ik wist dat hij in het zand sowieso dichter zou komen. Daarom besloot ik op het ponton voluit naar boven te rijden en ook alles te geven op de brug daarachter. Ik wou met voorsprong aan de laatste materiaalpost raken omdat hij dan nog moeilijk over mij zou kunnen gaan. Zo is het ook gegaan, al moet ik eerlijk toegeven dat het niet veel langer had mogen duren.”

Jelle Camps pakte knap brons. “Ik kan met tevredenheid terugblikken op dit kampioenschap omdat ik naar mijn gevoel het hoogst haalbare in de wacht sleepte. Ik denk dat ik mij weinig te verwijten heb. Ik wist wel dat het parcours mij lag en dat men zou moeten rekening houden met mij. Hopelijk levert dit een selectie voor de Wereldbeker in Nommay op."

Ryan: "Uitkijken naar wat komt"

In het Nederlandse Rucphen deed Ryan Kamp dus wat van hem werd verwacht: zijn titel verlengen. Al kreeg hij het niet op een presenteerblaadje. "Ik kende een redelijke start, tot ik viel in de eerste ronde. Een domme fout die me de aansluiting kostte met de profs (in Nederland rijden U23 hun titelrace samen met Mathieu van der Poel en co, red.). Ook belofte Tim van Dijke reed zo van me weg. Maar een geluk bij een ongeluk: ook Tim viel en had daarna pech", vertelt Ryan over zijn wedstrijd.

"Zo reed ik bijna de hele koers alleen. Mees Hendrikx kwam nog even dicht, maar ik had nog een versnelling in huis. Blij dat ik weer de titel neem. Het is niet makkelijk als de druk op jou ligt, al was ik niet echt superzenuwachtig. Al is het sowieso ook niet ideaal om tussen de profs te moeten rijden. Ik voel me goed en kijk uit naar de internationale wedstrijden die nu komen: de laatste wereldbekerwedstrijden en het WK."

Mogen we zeker niet vergeten: ook Pim Ronhaar haalde het podium, met een bronzen medaille. Luke Verburg tot slot was goed voor plaats 5. Eerstejaars Pim en Luke rijden nog maar sinds 1 januari voor onze ploeg.

En in Tsjechië behaalde onze tweedejaarsbelofte Tomas Kopecky een knappe tweede plaats tussen de heren elite. De zege ging er naar Emil Hekele, terwijl Tomas daarachter knap meervoudig kampioen Michael Boros afhield voor de tweede plaats. Jammer voor Tomas dat er in Tsjechië geen apart podium voor de U23-renners is.

Uitslagen nationale kampioenschappen beloften:

België
1. Toon Vandebosch
3. Jelle Camps op 45"
5. Jarno Bellens 1'33"
11. Anton Ferdinande 2'17"
35. Victor Vandebosch 7'01"

Nederland
1. Ryan Kamp