Tweede plaats voor Laurens Sweeck in Ruddervoorde

Mathieu van der Poel heeft zijn comeback in het veld niet gemist.  Onze toppers boden weerwerk, maar VdP was outstanding. Laurens Sweeck werd heel verdienstelijk tweede, seizoensrevelatie Eli Iserbyt kende een iets mindere dag en finishte vijfde.

De eerste koershelft verliep spannend.  Eli Iserbyt, Mathieu van der Poel, Tom Pidcock, Tim Merlier, Toon Aerts en Michael Vanthourenhout reden om beurten aan de leiding en wie ook prikte, niemand kreeg echt een vrijgeleide.

Tot Laurens Sweeck als een speer naar voor schoot en als eerste een kloofje sloeg. Van der Poel liet zich echter niet verrassen en sprong naar Laurens toe. En in de vijfde van acht ronden drukte de wereldkampioen het gaspedaal nog iets dieper in, waarna Laurens meter per meter terrein toegaf. Laurens stelde in de slotfase wel zijn tweede plaats veilig.

"Het is wat het is", aldus Laurens na afloop. "Ik moest passen toen Mathieu het tempo wat opdreef. Natuurlijk komen we allemaal met de intentie aan de start om te winnen, maar Mathieu was vandaag meteen de beste. Zelf ben ik vooral blij met deze prestatie. Op de Koppenberg kende ik een offday, maar het het is leuk om met dit resultaat deze week af te sluiten." Ook mooi: Laurens wordt samen met Toon Aerts de nieuwe leider in het klassement van de Superprestige.

Eli: "Geen excuses"
Eli Iserbyt koerste in de beginfase met lef, maar naarmate de wedstrijd vorderde, zakte hij wat weg. "Van der Poel ging net iets sneller in de bochten. Hij dreef mij tot het uiterste en ik zat op de limiet. Nadat ik een foutje maakte en met een paaltje in aanraking kwam, vond ik het goede gevoel niet meer. Ik was niet helemaal fris, misschien door de Koppenberg, maar ik wil geen excuses zoeken. Ik was de mindere vandaag. Geen schande,  wel jammer dat het net nu was."

In de dameswedstrijd vielen de resultaten tegen. Zowel Laura als Maud geraakten nooit in het goede ritme en vielen buiten de top tien.

Uitslagen:
Heren elite & beloften
1. Mathieu van der Poel
2. Laurens Sweeck op 23"
3. Toon Aerts op 36"
5. Eli Iserbyt op 1'38"
10. Diether Sweeck op 2'51"
15. Daan Soete op 4'14"
16. Michael Vanthourenhout
18. Toon Vandebosch op 5'19"
21. Ryan Kamp op 5'55"
24. Jarno Bellens op 6'18"