Vierde plaats voor Denise in Overijse

Geen nieuwe podiumplaats voor Denise Betsema in Overijse. Onze Texelse trots reed een sterke wedstrijd, maar maakte in de tweede koershelft net iets te veel foutjes en werd in extremis nog gepasseerd door Lucinda Brand. Kata Blanka Vas won, voor Puck Pieterse.

Voor het eerst in haar carrière mocht Denise met de leiderstrui in de Wereldbeker van start. En in de beginfase slaagde ze er meteen in dat shirt te showen. Na een prima start, schoof ze door naar de kop van de koers en sloeg meteen een kloof. Puck Pieterse en Kata Blanka Vas waren haar eerste achtervolgsters.

Maar in tegenstelling tot vorige week in Zonhoven, kon Denise haar voorsprong deze keer niet uitbouwen. Na een eerste foutje, iets voor halfkoers, kwamen Vas en Pieterse opnieuw aansluiten. En toen ze nog een keer een slipper maakte - en zich bezeerde - moest ze het jonge duo laten rijden.

In de slotronde kwam ook nog uit de achtergrond teruggekeerde Lucinda Brand aansluiten, waarna Denise in een sprintje net de duimen moest leggen voor de wereldkampioene. Vierde dus, en in de nieuwe stand van de Wereldbeker met gelijk aantal punten van Brand, maar de regel zegt dat wie in de laatste wedstrijd het dichtst eindigt, de trui omgord krijgt.

"Maar ik hoop hem in de toekomst toch weer te dragen, want ik heb er van genoten", gaf Denise na de finish mee. "Vandaag zat de overwinning er helaas niet in. Ik maakte teveel foutjes en bovendien zijn die twee jonge meiden (Vas en Pieterse, red) supertechnisch. Ik moet daar van leren", was ze niet te beroerd om toe te geven.

Fem werd in Overijse 12de, weliswaar na een oponthoud in de materiaalzone in het begin van de wedstrijd, waar ze gehinderd werd door de mama van een collega-renster. Extra vermelding krijgt Leonie, onze Nederlandse youngster. Zij werd in haar eerste wereldberwedstrijd ooit 22ste en beste juniore...

Uitslag Vrouwen (56 dlnrs):
1. Kata Blanka Vas
2. Puck Pieterse op 15"
3. Lucinda Brand op 33"
4. Denise Betsema op 33"
12. Fem van Empel op 2'23"
22. Leonie Bentveld op 4'29"

Foto's: ©Photopress.be