Zowel Fem als Leonie winnen Wereldbeker in Flamanville

Wat een dag voor onze Pauwels Sauzen-Bingoal-vrouwen vandaag. Bij de junioren ging zowel de dag- als eindzege naar Leonie Bentveld, bij de elite en beloften pakte Fem van Empel haar tweede succes dit seizoen in de Wereldbeker Straf!

Het was Puck Pieterse die meteen een klein kloofje sloeg in deze voorlaatste manche van de Wereldbeker. Maar Fem liet haar maatje niet begaan en reed het gaatje van een handvol seconden snel dicht. Wat volgde was een mooi duel tussen de twee Nederlandse toptalenten. Geen van hen slaagde erin de ander van zich af te schudden, zodat de tweestrijd op een sprintje eindigde.

Daarin ging Pieterse als eerste aan, maar Fem ging er in de laatste dertig meter knap voobij. Tweede zege van het seizoen in de Wereldbeker, nadat onze beloftenwereldkampioene in Val di Sole al de maat nam van Marianne Vos.

"Dit had ik voor het seizoen nooit verwacht", glunderde Fem na de wedstrijd. "Ik vind dit echt een belangrijke overwinning. Al was het spannend vandaag. Maar ik weet dat mijn sprint een van mijn sterke punten is. Daar moest ik op rekenen. Dat is goed gelukt."

Dat het plan om met Pieterse weg te rijden al aan de vooravond gemaakt was, vertelde Fem nog. "We deelden de kamer en wisten dat vandaag onze kans was om te winnen. We srpaken af om samen weg te geraken. Daarna was het uiteraard ieder voor zich, maar Puck en ik gunnen dat elkaar."

Dag- en eindwinst voor Leonie
Een paar uur eerder was er ook al een mooi succes voor Pauwels Sauzen-Bingoal. Leonie was de beste in de juniorenwedstrijd. Ook zij haalde het na een hele sterke slotronde van de Italiaanse Valentina Corvi. Leuk extraatje: door de afwezigheid van de met covid geplaagde Zoë Backstedt werd Leonie ook eindwinnares van de Wereldbeker.

"Het was niet gemakkelijk vandaag, maar in de slotronde heb ik het tactisch aangepakt. Ik wist waar ik op kop moest gaan zitten en dat pakte goed uit", vertelde Leonie. "De eindzege voelt uiteraard wel wat dubbel, omdat Zoë toch wel de sterkste was. Maar gezond blijven hoort er nu ook eenmaal bij. Al is het uiteraard mijn verdienste dat ik telkens tweede was en het vandaag ook afmaak."

Foto's: © Photopress.be