2 op 2 in Bern dankzij Michael en Denise

Michael Vanthourenhout en Denise Betsema hebben ons zondag in de Zwitserse hoofdstad Bern de overwinning bezorgd in de tweede manche van de EKZ Cross Tour. Voor Michael best een emotionele zege, voor Denise een geslaagde puntenjacht.

De wedstrijd bij de mannen bleef behoorlijk lang gesloten, tot een attente Michael Vanthourenhout een groep openbrak met daarin heel wat subtoppers en ook drie van onze renners: Toon Vandebosch, Dieter Vanthourenhout en Anton Ferdinande. Michael bouwde een kloofje uit van een twintigtal seconden en hield dat vast tot de streep. Toon en Dieter sprintten naar een vijfde en zesde plek.

"Dit weekend deed deugd. Ik had het niet gedacht na de cross en de verplaatsing van gisteren, maar ook vandaag voelde ik me best goed. Ik kon in de vijfde ronde een gaatje slaan en kon daarna mijn eigen wedstrijd rijden", analyseerde Michael zijn koers. Op de finish ging het vingertje naar de hemel voor zijn neef Glenn. "Ik verloor hem drie weken geleden, en in dezelfde periode overleed de vader van mijn beste vriend. Dat heb ik wel een beetje meegesleept. Blij dat ik dit kon doen, nu dit nog eens proberen over te doen in een grote cross. Ik denk dat het aan het komen is voor me. Dit weekend, en vooral gisteren, deed deugd."

Bij de vrouwen viel de beslissing wel meteen, met dank aan Denise Betsema. Daags na haar soloraid in Beringen reed ze opnieuw van start tot finish op haar eentje aan de leiding. Zo veroverde ze het maximum van de UCI-punten waarvoor ze naar de lucratieve C1-wedstrijd in Bern was afgereisd. Na een val in de beginfase knokte Laura Verdonschot zich terug naar de zesde plaats.

“Hier ben ik superblij mee. De UCI-punten die ik hier neem, gaan echt een verschil maken in mijn startpositie in België. Dat was de reden waarvoor ik naar hier was gekomen”, rekende Denise tijdens de terugreis de winst uit. “Dit weekend geeft me vertrouwen en gemoedsrust, al deden mijn benen nog wel pijn na de cross van gisteren. Ik moest hier diep voor gaan: ik ben flink doorgegaan om de achtervolgsters af te houden, op een zwaar parcours met weinig mogelijkheden tot herstel. Maar elke ronde liep ik iets meer uit.”

Uitslagen Bern:

Mannen:
1. Michael Vanthourenhout
2. Vincent Baestaens op 16”
3. Felipe Orts
5. Toon Vandebosch 22”
6. Dieter Vanthourenhout 23”
15. Anton Ferdinande 1’22”
37. Tomas Kopecky 4’07”

Vrouwen
1. Denise Betsema
2. Maghalie Rochette op 37”