2021 start prima voor onze vrouwen in Baal

2020 of 2021, veel maakt het duidelijk niet uit voor onze vrouwenkern. Denise Betsema veroverde tijdens de nieuwjaarscross in Baal haar veertiende podiumplaats van het seizoen, Fem van Empel deed haar vierde plek van Dendermonde nog eens losjes over.

De vrouwenwedstrijd voor de X2O Trofee in Baal is makkelijk samen te vatten: een driestrijd tussen wereldkampioene Ceylin Alvarado, vrouw in vorm Lucinda Brand en onze Denise Betsema voor het podium, en daarachter een driestrijd tussen Fem van Empel, Sanne Cant en Annemarie Worst voor plaatsen vier tot en met zes. Een fout op de verraderlijke schuine kant zette Denise op plaats drie, een vinnig sprintje deed Fem op plek vier belanden. Ook onze derde dame, Laura Verdonschot, haalde nog net de top tien.

Denise hield een goed gevoel over aan haar wedstrijd: “Ik voelde me een hele wedstrijd heel goed. Bij het klimmen, maar eigenlijk ook op die schuine kant. Totdat ik er daar tussendoor zakte, door de boarding. Ik moest best wel een inspanning doen om weer aan te sluiten. En ook in de afdalingen liet ik het een beetje liggen op de rest van de dames. Daar verloor ik het gewoon. Maar ik houd een heel goed gevoel over aan deze wedstrijd. Ik voelde me weer erg goed, een stuk beter dan vorige week. Ik heb alweer veel zin in Hulst”

Fem deed slechts één plekje minder goed dan Denise, maar kwam een klein minuutje later achterna. En dat had voor haar gerust wat minder mogen zijn. “Vorige week gaf moraal en vorig jaar werd ik hier al tweede bij de junioren, een rondje zoals hier ligt me. Maar ik voelde in de opwarming dat de benen niet zoals anders waren. Dus probeerde ik er gewoon het beste van te maken. Ik had het geluk dat ik vandaag op de tweede startrij stond. Ik zat vrij goed na de start, en dat is hier best belangrijk in de afdalingen. Op het einde had ik een klein gaatje met Sanne. Ik lag enkele fietslengten achter, maar op de streep kon ik er nog net voorbij jumpen.”

Na haar wedstrijd mocht Denise voor het eerst onze vernieuwde kledij showen op het podium van de wedstrijd. En dat deed ze met trots. “Supermooie kledij! Zo helemaal nieuw in het pak, dat motiveert ook. Ik vind het echt heel mooi geworden. Leuk om hierin rond te fietsen!”

Uitslag vrouwen Baal:
1. Ceylin Alvarado
2. Lucinda Brand op 4”
3. Denise Betsema 19”
4. Fem van Empel 1’04”
10. Laura Verdonschot 2’34”

(foto's Photopress.be)