3 op 3 voor Eli en Fem in Wereldbeker

Eli Iserbyt en Fem van Empel blijven nog altijd ongeslagen in de Wereldbeker. In de derde manche, in het Tsjechische Tabor, reden ze solo naar een nieuwe overwinning voor onze ploeg.

De mannenwedstrijd in Tabor bleef lange tijd gesloten. In een ruime kopgroep plaatsten zowel Michael Vanthourenhout, Ryan Kamp als Eli Iserbyt enkele prikjes, maar het was pas bij het ingaan van het laatste kwartier dat Eli als eerste een kloof die naam waardig kon slaan. Die wist onze wereldbekerleider vast te houden en zelfs verder uit te diepen tot de streep. Bij de achtervolgers sleepte Michael Vanthourenhout (derde) ook nog een podiumplek uit de brand.

Bij de vrouwen viel de beslissing nog later in de wedstrijd. Zowel seizoensrevelatie Fem van Empel als Denise Betsema maakten deel uit van een kopgroep van vijf die met voorsprong de laatste ronde in ging. Daarin speelde Fem haar snelle sprint niet uit: ze knalde de rest uit het wiel en denderde op haar eentje naar haar derde wereldbekerzege op rij. Denise viel met een vierde plek net naast het podium.

Fem van Empel: “De hele week heb ik me niet goed gevoeld door de jetlag na de reis uit de VS. Het enige wat ik vandaag kon doen, was volgen. Ik had het echt zwaar. De enige plek waar ik nog iets kon proberen, was de laatste klim: ik deed er een alles-of-nietspoging. De afdaling nadien was nog tricky, maar ik heb gezorgd dat ik daar niet te veel risico nam, ging nog eens vol aan in de materiaalpost, en zag toevallig op het scherm dat ik nog steeds een gaatje had. Toen kon ik stilaan beginnen met vieren.”

Eli Iserbyt: “De eerste helft van de wedstrijd was ik niet erg attent: ik leek nog een beetje in de VS te zitten. Vanzelf ging het niet, dus ben ik wel blij dat ik op het einde nog het verschil heb kunnen maken. Al had ik daar een hele ronde voor nodig. Laurens Sweeck zette veel druk, en Lars van der Haar op het einde ook. De laatste ronde was echt afzien. Deze cross was een klein beetje een zwart beest, dus ben ik blij dat ik dat vandaag kunnen temmen heb.”

In de jeugdwedstrijden in Tabor, de eerste voor de Wereldbeker van dit seizoen, zorgde juniore Fleur Moors (derde) voor nóg een podiumplek. Een sterke Witse Meeussen verdween in de U23-wedstrijd uit een kopgroep van drie door een kettingbreuk.

Uitslagen Wereldbeker Tabor (Tsj)

Mannen:
1. Eli Iserbyt
2. Lars van der Haar (Ned) op 0:05
3. Michael Vanthourenhout 0:26
11. Ryan Kamp (Ned) 1:13

Vrouwen:
1. Fem van Empel (Ned)
2. Puck Pieterse (Ned) op 0:03
3. Annemarie Worst (Ned) 0:04
4. Denise Betsema (Ned) 0:08
19. Leonie Bentveld (Ned) 2:43