Belofte Anton Ferdinande aan sterke periode bezig

Anton Ferdinande was gisteren in de Kortrijkse Urban Cross goed voor een 7de plaats in de U23-wedstrijd. "Het loopt al een paar weken goed", vertelde hij achteraf. "En dat was eigenlijk ook nodig..."

Net als bij de profs bleef ook de beloftenwedstrijd in Kortrijk een tijdlang gesloten. In een kopgroep van een renner of tien vonden we met Jelle Camps en Anton Ferdinande twee roodhemden terug. Toen het scheurde, moesten onze mannen echter passen voor de podiumplaatsen.
"Ik had niet de beste start", vertelde Anton. "Daardoor hing ik onmiddellijk aan de rekker van die uitgebreide kopgroep. Opschuiven was niet evident. Toen het rond halfkoers uit elkaar viel, zat ik rond plek vijf, zes. Daarna was het nog een halve wedstrijd knokken voor plaatsen vier tot tien. Het is finaal een zevende plaats geworden. Daar kan ik mee leven."

Anton is aan een betere periode bezig. "Ik zette een stap vooruit, dat klopt. De conditie is behoorlijk. Maar in alle eerlijkheid, het was ook wel nodig dat het er een keer zou uitkomen. Ik ben trouwens einde contract, maar dankzij de betere resultaten van de voorbije weken, heb ik het gevoel dat het de goede kant uitgaat. Na mijn vijfde plaats in Hamme kreeg ik in elk geval een positieve evaluatie van de ploegleiding. Pauwels Sauzen-Bingoal heeft natuurlijk een ruime beloftenkern. Heel wat renners zijn aan elkaar gewaagd en halen een gelijkaardig niveau. De plekjes zijn duur."

Dan zijn de beloften ook tevreden als ze - zoals in de DVV Trofee - nog eens apart mogen aantreden en zo hun eigen wedstrijd kunnen rijden. "Absoluut. Het is niet gemakkelijk om tussen de profs te moeten knokken voor een 20ste plaats. Dan rijd je ook een uur lang een egaal tempo. Het is een stuk plezanter als je in je eigen leeftijdscategorie voorin mee kan doen. Door af en toe een finale te rijden, word je op termijn zeker beter."

Uitslag U23 Kortrijk:
1. Niels Vandeputte
2. Yentl Bekaert op 11"
3. Timo Kielich op 15"
7. Anton Ferdinande op 32"
10. Jelle Camps op 38"
15. Jarno Bellens op 1'20"
23. Victor Vandebosch op 2'42"