Daan Soete zevende in openingsrit Baloise Belgium Tour

De Nederlander Jan-Willem van Schip verraste het peloton op de Wandelaar in Knokke. Hij bleef als enige over van een vroege vlucht. In de pelotonsprint graaide Daan Soete een fraaie toptienplaats mee. "Al was sprinten ook niet meer het juiste woord", grapte Daan voorbij de finish.

Van bij de start in Sint-Niklaas tot aan de finish in Knokke, 183 kilometer later, moest het peloton regen en wind trotseren. Daan Soete werd er niet blij van. "Gelukkig had ik mij voorzien en had ik genoeg kledij aan. Maar plezant was dat niet, nee. Bovendien vond ik het een saaie dag."

Waarmee Daan doelde op de wedstrijdontwikkeling. "Ik had graag een uurtje mee koers gemaakt in het begin van de etappe. Maar een paar dapperen trokken onmiddellijk in de aanval, waarna het peloton de baan quasi letterlijk versperde. Over en out dus. De volgende vier uur werd de kopgroep gecontroleerd door de groep in functie van een massasprint. Dat betekende af en toe eens kou lijden. Halverwege de wedstrijd heb ik toch een extra regenfrak aangetrokken."

Finaal bleef Jan-Willem van Schip dus buiten schot. Tim Merlier won de pelotonsprint voor de tweede plaats, voor Fabio Jakobsen. Daan werd fraai zevende. "Maar sprinten was dat niet echt meer. Ook ik zat stikkapot in die slotfase. Anderzijds wel leuk dat ik nog een mooi resultaat haal. Op naar morgen, hopelijk met wat beter weer. En wat meer koers..."

Uitlsag
1. Jan-Willem van Schip
7. Daan Soete op 4"