Dappere Eli loopt verder uit in X2O Trofee

Zijn klassement in de X2O Trofee redden was het doel, maar het werd zoveel meer voor Eli Iserbyt in Baal. Een vierde plaats, ondanks zijn geraakte elleboog, deed hem zelfs zijn leidersplaats gevoelig versterken. Michael Vanthourenhout werd vijfde en klimt naar 2 in de stand.

Balenberg werd opnieuw het decor van een knappe strijd tussen alle groten van de sport, en daar gooide Eli Iserbyt zich volop tussen. Eli reed fluks mee in een kopgroep van vier, met verder ook Wout van Aert, Mathieu van der Poel en Tom Pidcock. Michael Vanthourenhout kwam na verloop van tijd aansluiten, maar bekocht zijn inspanningen later in de race.

Ondanks zijn crash in Zolder en zijn zwaar geraakte elleboog kwam Eli uiteindelijk maar negen seconden tekort voor podium, maar in de stand deed hij wel een uitstekende zaak. Dankzij de halve minuut tijdswinst op Toon Aerts en bijna anderhalve minuut marge op Lars van der Haar heeft hij met nog drie manches te gaan nu een comfortabele voorsprong van drieëneenhalve minuut.

"De start was voor mij heel belangrijk. Als ik die goed doorkwam, dan zat ik in de eerste helft van de wedstrijd redelijk op mijn gemak. Na half cross begon de adrenaline wat weg te gaan en kwam de pijn wel terug. Ik fietste de voorbije dagen enkel op de rollen en donderdag een beetje in het bos, en die frisheid kwam vandaag naar boven. Misschien jammer dat ik geen derde word, maar dat is bijzaak. Michael wordt nu mijn dichtste belager in het klassement. Dat is voor ons dus de perfecte situatie.” Zaterdag wordt beslist of Eli aan de start komt in Hulst.

Ook Michael kan behoorlijk voldaan naar huis. “Ik had geen supergoed gevoel, maar ik doe uiteindelijk wel een goeie zaak in het klassement. Ik was slecht weg. De krachten die ik daarna gebruikte, had ik eigenlijk nodig voor de finale. Maar die kwam ik toen te kort. Al bij al ben ik toch tevreden.”

Ook Laurens Sweeck (negende) finishte in de top tien van een thuiswedstrijd die hem niet helemaal op het lijf is geschreven. Onze beloften beleefden stuk voor stuk een ontgoochelende dag.

Uitslag mannen Baal:

1. Mathieu van der Poel
2. Wout van Aert op 8”
3. Tom Pidcock 32”
4. Eli Iserbyt 41”
5. Michael Vanthourenhout 46”
9. Laurens Sweeck 2’35”
17. Ryan Kamp 3’37”
24. Toon Vandebosch 5’17”
Opgave: Pim Ronhaar en Jelle Camps

(foto's Photopress.be)