Denise beëindigt haar korte seizoen opnieuw in top drie

Zes keer op het podium in zeven crossen: hoeft het nog gezegd dat Denise Betsema met grote trom is teruggekeerd in het vrouwenpeloton? In Oostmalle pakte ze maar net naast winst.

De grootste overwinning van haar seizoen boekte Denise Betsema symbolisch al toen ze kon bewijzen dat de verboden stoffen vorig jaar tegen haar wil in haar lichaam waren geraakt. Toen die barrière was overwonnen, begon ze in Zonnebeke aan een kort seizoen om van te duizelen. Ook in Oostmalle, waar Annemarie Worst een flinke tegenstander bleek. Dit keer kon Denise haar landgenote in tegenstelling tot gisteren niet uit het wiel gooien. Een stuurfoutje in de slotronde verknoeide het uiteindelijk definitief, wat de overwinning betrof.

“Jammer dat mijn seizoen er al op zit”, grijnsde Denise. “Al ben ik blij dat ik deze laatste weken nog heb kunnen meepikken. Mét die overwinning van Leuven. Vandaag had ik ook graag gewonnen, maar het soort foutje dat ik maakte in de laatste ronde komt je duur te staan. In de laatste zandpassage moest ik een voetje aan grond zetten, kwam ik naast het goeie spoor, en verloor ik zo vijf, zes seconden. Dat was funest, want ik voelde ook nog de wedstrijd van gisteren in de benen. Maar toch is het nog een mooi duel met Annemarie geweest.”

Maud Kaptheijns (achtste) reed één van haar betere wedstrijden in een door overtraining verknoeid seizoen. Laura Verdonschot maakte een absolute rotstart en sloot uiteindelijk als elfde af.

(foto's Photopress.be)