Denise beste van de klas in Universiteitscross

Denise Betsema heeft moeilijke weken achter de rug, maar is blijven volharden. En zie, hard werk loont. In de Brusselse universiteitscross won Denise met een lange solo. Onze juniore Fleur Moors werd in dezelfde wedstrijd 13de.

Denise nam een prima start in de slotmanche van de X2O Trofee, terwijl topfavoriete Lucinda Brand iets minder goed weg was. Voor onze kopvrouw het sein om vol door te gaan. Brand kwam snel terug in tweede positie, maar onze Texelse liet reed een bijzonder sterke wedstrijd, liet steeds weer egale rondetijden noteren en hield zo haar grote concurrente op 20 seconden achterstand.

Uiteindelijk zou het verschil nog iets verder uitgediept worden. Na net geen drie kwartier mocht Denise voor de vijfde keer deze winter het zegegebaar maken. Leuk detal: eerder deed ze dat al in de Wereldbeker, de Superprestige en de Ethias Cross, bij deze staat dit jaar ook in de X2O Trofee een streepje achter haar naam.

Alles of niets
"Ik zag al snel dat ik een gaatje had op Lucinda, die momenteel quasi onklopbaar is. Alles of niets, dacht ik. De benen bleven goed aanvoelen. Het is zo fijn om weer eens een keer te winnen”, aldus Denise achteraf. "Ik hoorde onderweg ook dat Lucinda viel. Dan trek je natuurlijk dat beetje extra door."

"Er waren veel punten op het parcours waar je elkaar kan zien. Het verschil werd tijdens de cross niet groter, maar ook zeker niet kleiner. Dat was goed voor de moraal. Het is wel heel erg prettig om zo, aan het einde van het seizoen, nog te winnen. Dat doet echt deugd."

Ook een eervolle vermelding voor Fleur, de youngster van de bende. Amper 17, nog junior, maar in Brussel wel fraai 13de en derde Belgische. Alleen de een jaar oudere wereldkampioene Zoë Backstedt deed nog beter; zij werd met haar 7de plek beste juniore.

Foto's: ©Photopress.be