Denise Betsema geniet van haar eerste UCI-koers ooit

Zowel onze ploeg als Denise Betsema beleefden zaterdag een leuke primeur: de GP Eco-Struct in het Oost-Vlaamse Wichelen was niet alleen de eerste UCI-wegwedstrijd ooit voor ons team, maar ook voor Denise Betsema. Ondanks een salto na de finish liep dat goed af.

Teammanager Jurgen Mettepenningen kon zaterdagavond tevreden terug naar huis: wat hij zag in de debuutkoers van ons vrouwenteam, moet hem geplezierd hebben. Van het mixed team dat onze vrouwen deze zomer vormen samen met Vondelmolen - De Ceuster, haalde op gastrijdster Julie Brouwers na het hele team probleemloos de finish. Inclusief Laura Verdonschot en Maud Kaptheijns, die een hele tijd out waren geweest.

De WorldTour-rensters van het Team DSM zorgden na 123 kilometer rondjes draaien voor de verwachte massasprint, maar die werd helaas ontsierd door een grote valpartij. De eerste die daarachter kwam stil te staan, was onze Denise Betsema. Daarna sprintte ze vanuit stilstand toch nog naar de achttiende plek. Na de finish ging Denise helaas nog over de kop, maar gelukkig landde ze daarbij … pal op de voetjes.

Denise had tijdens haar wedstrijd vooral genoten, want op haar 28ste had ze nooit eerder een UCI-wedstrijd op de weg gereden. “Wel koersjes in Nederland, maar nooit op dit niveau. Maar het was leuk! Het was vrij nerveus, maar ik probeerde altijd om voorin te blijven. Ook positioneren was iets nieuws, maar ik merkte dat dat in de tweede wedstrijdhelft al gemakkelijker ging. Ik had ook een echt goed gevoel in de benen. En de kasseien vond ik echt leuk.”

De eerste ervaring viel prima mee, en dus heeft Denise al zin in wat nu staat te gebeuren. “Dit is allemaal nieuw, maar ik kijk al uit naar wat komt. Door het hoogteverschil moet Dwars door het Hageland me nog beter liggen. En ik hoop ook nog wat te kunnen mountainbiken. Hopelijk gaan er nog wat wedstrijden door. Al vond ik het vandaag voor de wedstrijd ook erg fijn, samen met de meiden van Vondelmolen - De Ceuster in een gemengd team. Ik heb dingen opgestoken van de meiden met meer ervaring op de weg.”

Beloftewereldkampioene Fem van Empel was er niet bij in Wichelen. Zij reed in de openingsmanche van de Wereldbeker mountainbike naar een dertigste plek in het Duitse Albstadt.

Uitslag GP Eco-Struct

1. Lorena Wiebes (Ned/Team DSM) in 3u09’02”
2. Susanne Andersen (Noo) z.t.
3. Amber van der Hulst (Ned)
18. Denise Betsema (Ned) op 8”
31. Ellen Van Loy
44. Laura Verdonschot 14”