Denise en Eli ploeteren naar podium in Gieten

In de modderige opener voor de Superprestige Veldrijden in Gieten konden we ons meteen een mooie plaats toe-eigenen in de eerste tussenstand. Denise Betsema (tweede) was maar een tikje minder sterk dan Lucinda Brand, Eli Iserbyt en Laurens Sweeck pakten ook flink wat punten.

De taferelen van Parijs-Roubaix waren zondag ook in Gieten, ver in het noorden van Nederland, te zien: veel modder, onherkenbare gezichten, en dus ook een echte ploetercross. Een wedstrijd waar de meeste renners eindigden op de plaats die ze op basis van de vorm van de dag verdienden. Voor Denise leek dat lange tijd plek 1 te zijn, maar in de tweede wedstrijdhelft bleek wereldkampioene Brand nog net een maatje te sterk. Fem van Empel, deze week slachtoffer van ziekte én een aanrijding, werd toch nog tiende.

Denise eindigde dus tweede, ook al kwam ze helemaal aan het slot van de wedstrijd weer opzetten: “Ik voelde me op een gegeven moment wat minder. Toen moest ik Lucinda laten gaan. Ze was echt sterk: dan weet je dat het een flink gevecht zal worden. Maar ik kon me nog herpakken op het einde en reed een goeie laatste ronde. Het verschil was niet groot meer, maar Lucinda maakte geen foutjes en hield de zege vast.”

Bij de mannen bleken winnaar Toon Aerts en nummer twee Quinten Hermans in de blubber iets sterker dan onze kopmannen. Eli (derde), Laurens (vierde) en jong talent Toon Vandebosch (zevende) waren onze beste renners van de dag, onze Nederlander Ryan Kamp (11e) miste net de top tien. Michael Vanthourenhout stond, zoals gepland, daags na zijn zege in Meulebeke niet aan de start in Gieten.

Na vier mooie zeges op rij zat meedoen voor de overwinning er deze keer niet echt in, voor onze heren. “Toen ik op een gaatje kwam, koos ik voor eigen tempo, en plots waren Toon en Quinten twintig seconden weg”, analyseerde Eli. “Ik merk dat de snelle parcoursen me al goed afgaan, maar dat het nog een klein beetje beter kan in de modder. Maar ik rijd wel een iets betere tweede helft, en merkte dat het in Amerika iets warmer wordt, dus met iets snellere wedstrijden.”

Een mooie prestatie kwam er ook van onze juniore Leonie Bentveld, voor eigen volk tweede in een aparte wedstrijd voor meisjes onder de negentien jaar. Enkel Zoe Backstedt, wereldkampioene op de weg, bleek te sterk voor Leonie, die op haar beurt wel boven de rest van de concurrentie uit stak.

Uitslagen Superprestige Gieten

Mannen

1. Toon Aerts
2. Quinten Hermans op 23”