Denise knap derde in Tábor, Laura zevende

Onze twee dames hebben het er in de openingsmanche van de Wereldbeker bijzonder goed van afgebracht. Lucinda Brand was outstanding, maar met een derde en een zevende plaats mogen ook Denise Betsema en Laura Verdonschot met een goed gevoel de terugreis aanvatten.

Een jammerlijke val in de eerste bocht ontsierde de start, maar zowel Denise als Laura ontsnapten. Na een half rondje kwamen onze dames respectievelijk als 8ste en 13de door. Maar Denise wilde ook in Tabor doen wat ze gisteren in Kortrijk deed: zelf koers maken.

Dat deed onze Texelse in eerste instantie met succes. Ook Laura pikte haar wagonnetje aan in een kopgroep van een elftal dames. Een kopgroep die in de tweede ronde werd uitgedund tot zeven: Denise kreeg Alvarado, Worst, Kastelijn, Pieters, Vas en Brand in het spoor.

Maar in de derde ronde vielen de maskers af. Lucinda Brand versnelde voorin, de kopgroep viel helemaal uiteen. Wereldkampioene Alvarado hield als laatste stand in het wiel van Brand, maar een halve ronde verder moest ook zij passen. Denise duelleerde met Annemarie Worst en Blanka Vas voor de derde en laatste podiumplaats.

En dat deed Denise met succes. Na 53 minuten wedstrijd won ze het sprintje van Vas en mocht zo mee op het podium. Ook Laura reed een hele knappe tweede koershelft en knokte zich uiteindelijk nog naar een zevende plaats. De beslissing om de X2O-manche te laten schieten, pakt dus positief uit.

"Extra UCI-punten"
De derde plaats was het hoogst haalbare, vertelde Denise ons achteraf. "Ik ben heel tevreden. Natuurljik kom ik voor de overwinning en dit rondje moet me ook wel liggen, maar de wedstrijd van gisteren zat toch nog wat in de benen. Crosstechnisch maakte ik meer foutjes dan anders. Zo zijn Lucinda en Ceylin trouwens ook weggreden. Maar dat ik ze daarna niet meer heb teruggezien, bewijst dat ze beter waren. Mooi dat ik het sprintje voor de derde plaats heb kunnen winnen."

Een extra opsteker zijn de vele UCI-punten die 'Bets' vandaag pakt. "Ik denk dat ik hierdoor toch een paar plekjes ga opschuiven op de UCI-ranking en zo mijn startpositie kan verbeteren." Over de verre verplaatsing met de camper wilde Denise niet te veel klagen. "Natuurlijk is het niet ideaal, maar ik heb toch wat kunnen rusten onderweg. We mogen allang blij zijn dat we in dit seizoen nog kunnen crossen."

"Kortrijk skippen was goede keuze"
Ook Laura was opgetogen. "De voorbije week liep het iets minder. En een cross skippen zoals gisteren is ook altijd een gok. Maar nu ben ik vooral blij dat ik het gedaan heb. Het is goed meegevallen en ik heb terug het goede gevoel te pakken. Die korter intervalletjes liggen me ook wel. Tenminste, als de benen goed waren. En dat was vandaag het geval. Hopelijk ben ik nu opnieuw vertrokken voor een mooie reeks"

Uitslag:
1. Lucinda Brand in 53'43"
2. Ceylin del Carmen Alvarado op 24"
3. Denise Betsema op 32"
7. Laura Verdonschot op 1'31"

Foto's: ©Photopress.be