Denise pakt uit met lange solo in modderig Middelkerke

Vijfde seizoenszege voor Denise Betsema in Middelkerke. Na bijna vijftig minuten baggeren in de modder haalde ze het met een voorsprong van een halve minuut op Alvarado en meer dan een volle minuut op wereldkampioene Brand.

Denise kende nochtans niet de beste start in het De Krokodiel. Ze werd bij het indraaien van het veld even gehinderd en verzeilde in positie twaalf, terwijl voorin Marion Norbert Riberolle het volle pond gaf. Onze U23-wereldkampioene Fem volgde in het spoor van Denise.

Maar onze Texelse trots baande zich op het drassige maar technische parcours wel heel snel een weg naar voor. Nog voor het einde van de openingsronde (die bijna tien minuten duurde) sloot Denise helemaal voorin in en zonderde zich af in het gezelschap van Manon Bakker.

Toen een rondje later Bakker afhaakte na een paar foutjes, reed Denise helemaal alleen voorin. Ceylin del Carmen Alvarado kwam nog even opzetten, maar de regerende Europese kampioene kwam niet meer in de buurt. Ondanks nog een paar kleine foutjes op het steeds glibberiger parcours, hield ze het vijfitg minuten lang knap vol, goed voor haar vijfde seizoenszege.

Neefje
"Dit rondje ligt me echt", vertelde Denise. "Al was het toch even schrikken bij de verkenning, want zo nat heb ik het nooit eerder geweten. Het was echt ploeteren vandaag. Maar dat ik vandaag toch kon winnen, is geweldig. Vannacht is mijn neefje geboren. Deze overwinning wil ik heel graag aan hem opdragen."

Fem kende niet haar allebeste dag. Rondenlang streed ze voor een toptienplaats, maar na driekwart wedstrijd zag ze die missie verloren gaan met materiaalpech. Onze kersverse wereldkampioene beëindigde de wedstrijd uiteindelijk als 18de. Op naar morgen. In Lille heeft ze een mooie zesde plek in de X2O Trofee te verdedigen.

Uitslag Middelkerke:
1. Denise Betsema
2. Ceylin del Carmen Alvarado op 33"
3. Lucinda Brand op 1'08"
18. Fem van Empel op 6'02"

Eindklassement Superprestige:
1. Lucinda Brand  114 punten
2. Ceylin del Carmen Alvarado 112
3. Denise Betsema 101
10. Laura Verdonschot 35

(archief)foto: © Photopress.be

What do you want to do ?