Denise ploetert naar nieuwe podiumplaats in Herentals

Tegen Ceylin del Carmen Alvarado was Denise Betsema in Herentals niet opgewassen. Ze duelleerde wel met Lucinda Brand voor plaats twee, maar finaal werd ze derde. Fem van Empel werd fraai tiende.

Geen Laura Verdonschot in Herentals. Dinsdag in Essen had Laura amper kracht in de benen, de naweeën van haar val in Namen. Laura laat haar rug nu behandelen in de hoop in de best mogelijke omstandigheden Heusden-Zolder en Dendermonde te halen.

In Herentals nam Denise een prima start. Samen met Lucinda Brand en Ceylin Alvarado zorgde ze op het loodzware parcours in het Netepark meteen voor een mooie kloof. Toen al was duidelijk dat het tussen dit drietal zou gaan voor de overwinning.

Maar nog voor halfkoers kon Alvarado zich loswerken. "Ceylin was hier de beste op die technische afdaling", vertelde Denise achteraf. "Daar pakte ze steeds weer een aantal seconden en dat is op zo'n technisch parcours lastig goed te maken. Zo verlies je steeds meer terrein."

In het duel voor de tweede plaats haalde Lucinda Brand het in de slotfase van Denise. "Al was dat verschil minimaal, hoor. Ik kan wel leven met die derde plaats. Belangrijker is trouwens dat ik een goede zaak doe in het klassement van de X2O Trofee. Dat zat echt de hele wedstrijd in mijn achterhoofd. En ik beëindig deze wedstrijd met een goed gevoel. Dat neem ik mee naar komend weekend."

Ook voor Fem alweer een eervolle vermelding. Bijzonder knap hoe onze eerstejaarsbelofte in zo'n zware cross de top tien haalde, weliswaar op ruime afstand van de top drie.

Uitslag Elite & U23 Dames
1. Ceylin del Carmen Alvarado
2. Lucinda Brand op 19"
3. Denise Betsema op 23"